The Model of 'Elementarisierung' for Beginners of Teaching
A Proposal of Modification the 'Elementary Structures'
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-116Keywords:
Elementarisierung, Elementary Concept, Didactics of Theology, Lessons Planning of Religion, Theology of Teacher, Scheduling of Religious EducationAbstract
Good didactic models facilitate the planning of teaching especially for professional beginners. The ‚Tübinger Elementarisierung’ is representing a helpful model, nevertheless it could be considered to modify the elementary structures in order to support either the theological competence of the teacher as well the elementaring process in favour of the students. There are further considerations on the theology of the teaching person and the lesson plan.
References
Bongertmann, Ulrich; Erbar, Ralph; Lamprecht, Niko; Semmet, Sylvia & Schweppenstette, Frank (2017). Leitfaden Referendariat im Fach Geschichte. Schwalbach: Wochenschau Verlag.
Englert, Rudolf (2014). Der gegenwärtige Religionsunterricht hat noch Entwicklungspotential. Anstöße der empirischen Unterrichtsforschung. Österreichisches Religionspädagogisches Forum, 22, 17−23.
Englert, Rudolf; Hennecke, Elisabeth & Kämmerling, Markus (2014). Innenansichten des Religionsunterrichts. Fallbeispiele – Analysen – Konsequenzen. München: Kösel.
Hanisch, Helmut (2007). Unterrichtsplanung im Fach Religion. Theorie und Praxis (2. Auflage). Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht.
Hattie, John (2014). Lernen sichtbar machen. Überarbeitete deutschsprachige Ausgabe von „Visibel Learning“ besorgt von Wolfgang Beywl und Klaus Zierer (2. Auflage). Baltmannsweiler: Schneider.
Kliemann, Peter (2008). Kompetenzorientierte Elementarisierung? Überlegungen aus der Perspektive eines Staatlichen Seminars für Didaktik und Lehrerbildung. In Friedrich Schweitzer (Hg.), Elementarisierung und Kompetenz. Wie Schülerinnen und Schüler von „gutem Religionsunterricht“ profitieren (S. 147–170). Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlagshaus.
Kropač, Ulrich & Riegel, Ulrich (Hg.) (2021). Handbuch Religionsdidaktik. Stuttgart: Kohlhammer.
Lämmermann, Godwin (2005). Religionsdidaktik. Bildungstheologische Grundlegung und konstruktiv-kritische Elementarisierung. Stuttgart: Kohlhammer.
Maier, Uwe (2012). Lehr-Lernprozesse in der Schule: Studium. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
Mendl, Hans (2018). Religionsdidaktik kompakt. Für Studium, Prüfung und Beruf (6. Auflage). München: Kösel.
Meyer, Karlo (2019). Grundlagen interreligiösen Lernens. Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht.
Nipkow, Karl E. (1986). Elementarisierung als Kern der Unterrichtsvorbereitung. Katechetische Blätter, 111(8), 600–608.
Riegel, Ulrich (2014). Religionsunterricht planen (2. Auflage). Stuttgart: Kohlhammer.
Ritter, Werner H.; Hilger, Georg & Simojoki, Henrik (2018). Korrelation und Elementarisierung als religionsdidaktische Grundkategorie. In Georg Hilger, Werner H. Ritter, Konstantin Lindner, Henrik Simojoki & Eva Stögbauer (Hg.), Religionsdidaktik Grundschule. Handbuch für die Praxis des evangelischen und katholischen Religionsunterrichts (2. Auflage) (S. 152–168). München: Calwer.
Schnitzler, Manfred (2007). Elementarisierung – Bedeutung eines Unterrichtsprinzips. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener.
Schweitzer, Friedrich (2008). Elementarisierung und Kompetenz. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlagshaus.
Schweitzer, Friedrich (2021). Elementarisierung. In Ulrich Kropač & Ulrich Riegel (Hg.), Handbuch Religionsdidaktik (S. 353–360). Stuttgart: Kohlhammer.
Schweitzer, Friedrich; Haen, Sara & Krimmer, Evelyn (2019). Elementarisierung 2.0. Religionsunterricht vorbereiten nach dem Elementarisierungsmodell. Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht.
Schweitzer, Friedrich & Mendl, Hans (2001). ‚Elementarisierung – keine Mini-Theologie!‘. Katechetische Blätter, 126(2), 85–93.
Schweitzer, Friedrich; Nipkow, Karl E.; Faust-Siehl, Gabriele & Krupka, Bernd (1997). Religionsunterricht und Entwicklungspsychologie: Elementarisierung in der Praxis (2. Auflage). Gütersloh: Kaiser.
Stock, Hans (1987). Elementartheologie. In Werner Böcker, Hans-Günter Heimbrock & Engelbert Kerkhoff (Hg.), Handbuch religiöser Erziehung. Handlungsfelder und Problemfelder (Band II) (S. 452–466). Düsseldorf: Schwann.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal for Religion in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.