The discussion on denominational cooperative religious education

Conclusion and outlook

Authors

  • Ulrich Riegel Universität Siegen
  • Reinhold Boschki Eberhard Karls Universität Tübingen
  • Friedrich Schweitzer Eberhard Karls Universität Tübingen
  • Fahimah Ulfat Universität Tübingen https://orcid.org/0000-0001-7068-4661

DOI:

https://doi.org/10.20377/rpb-215

Abstract

The article summarizes the contributions to the special issue of the RpB on cooperative religious educa­tion. It is shown that both its concrete form and its spectrum of goals and content vary greatly from federal state to federal state. The religious education reflection on the model is hardly accompanied by reflection on practice. There also seems to be a clear imbalance between the spread of denominational cooperation in schools and the anchoring of this concept in training and further education. In view of the demographic changes, the question arises as to whether denominational cooperation should not be extended to other religions, especially since many theological and didactic questions still need to be answered here.

References

Bauer, Jochen (2019). Religionsunterricht für alle: Eine multitheologische Fachdidaktik. Stuttgart: Kohlhammer.

Gronover, Matthias (2021). Berufliche Schulen. In Ulrich Kropač & Ulrich Riegel (Hg.), Handbuch Religionsdidaktik (S. 459–464). Stuttgart: Kohlhammer.

Kenngott, Eva-Maria; Englert, Rudolf & Knauth, Thorsten (Hg.) (2015). Konfessionell – interreligiös – religionskundlich. Unterrichtsmodelle in der Diskussion. Stuttgart: Kohlhammer.

Riegel, Ulrich (2018). Wie Religion in Zukunft unterrichten? Zum Konfessionsbezug des Religionsunterrichts von (über-)morgen. Stuttgart: Kohlhammer.

Riegel, Ulrich & Zimmermann, Mirjam (2021). Evaluation des konfessionell-kooperativen Religionsunterrichts in Nordrhein-Westfalen. Erfahrungen – Einstellungen – Effekte: Forschungsbericht zur Befragung der Eltern. Eval_kokoRU_NRW-Working Paper 2. https://www.uni-siegen.de/phil/eval_kokoru_nrw/eval_kokoru_nrw_forschungsbericht-eltern.pdf

Schambeck, Mirjam (2020). Das Konzept eines positionell-religionspluralen Religionsunterricht im Klassenverband. Eine Modellidee in der Debatte um einen zukunftsfähigen Religionsunterricht. In Thorsten Knauth & Wolfram Weiße (Hg.), Religionen im Dialog. Ansätze, Kontexte und Impulse zu dialogischem Religionsunterricht (S. 31–51). Münster: Waxmann.

Schambeck, Mirjam; Simojoki, Henrik & Stogiannidēs, Athanasios (Hg.) (2019). Auf dem Weg zu einer ökumenischen Religionsdidaktik. Grundlegungen im europäischen Kontext. Freiburg: Herder.

Schröder, Bernd & Woppowa, Jan (Hg.) (2021). Theologie für den konfessionell-kooperativen Religionsunterricht. Ein Handbuch. Tübingen: Mohr Siebeck.

Woppowa, Jan (Hg.) (2015). Perspektiven wechseln: Lernsequenzen für den konfessionell-kooperativen Religionsunterricht. Paderborn: Schöningh.

Downloads

Published

2022-05-11