Subject-specific Barriers of Pre-service RE Teachers in the Diagnosis of Student Competencies
A Qualitative Analysis of Students’ Diagnostic Reports on the Topic "Creation”
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-252Keywords:
Diagnostic Competencies, Pre-service RE Teachers, Creation, Qualitative Content AnalysisAbstract
Assessing and fostering are, in addition to teaching, educating and innovating, core competencies of teaching professionals. Consequently, an increased interest in the conceptualization of diagnostic competencies of teachers has emerged in recent years, particularly in the field of didactics of mathematics and educational sciences. In contrast, research on diagnostic competencies of religious education teachers is still limited. The most elaborated of the few approaches in RE, developed by Oliver Reis and Theresa Schwarzkopf, describes procedural steps of a competence-oriented diagnosis. This approach forms the main conceptual basis of the Bachelor’s module “Diagnostic competencies: How to access a religious learning process” at the Department of Catholic Theology at TU Dortmund University. On the basis of qualitative content analysis, this article asks for subject-specific barriers of preservice RE teachers in diagnosing students’ competencies in the field of “creation” by analysing pre-service teachers’ research reports on students’ diagnoses. The results of these analyses will then be discussed in the context of a pending theoretical conceptualization of diagnostic competencies of RE teachers.
References
Bloom, Benjamin S. & Anderson, Lorin W. (2010). A taxonomy for learning, teaching, and assessing. A revision of Bloom’s Taxonomy of educational objectives (Nachdruck). New York: Longman.
Buch, Susanne & Sparfeldt, Jörn (2020). Diagnostik, Beurteilung und Förderung als Gegenstand der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In Colin Cramer, Johannes König, Martin Rothland & Sigrid Blömeke (Hg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 39-46). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
Büttner, Gerhard & Reis, Oliver (2020). Modelle als Wege des Theologisierens. Religionsunterricht besser planen und durchführen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
[DBK] Sekretariat der deutschen Bischofskonferenz (Hg.) (2011). Kirchliche Anforderungen an die Religionslehrerbildung. Bonn.
[EKD] Kirchenamt der EKD (Hg.) (2008). Theologisch-Religionspädagogische Kompetenz: Professionelle Kompetenz und Standards für die Religionslehrerausbildung. Hannover.
Fricke, Michael (2017). FALKO-R: Professionswissen von Religionslehrkräften: Entwicklung eines Messinstruments zur fachspezifischen Lehrerkompetenz. In Stefan Krauss, Alfred Lindl, Anita Schil¬cher, Michael Fricke, Anja Göhring, Bernhard Hofmann, Petra Kirchhoff & Regina H. Mulder (Hg.), Falko: Fachspezifische Lehrerkompetenzen. Konzeption von Professionswissenstests in den Fächern Deutsch, Englisch, Latein, Physik, Musik, Evangelische Religion und Pädagogik (S. 291–335). Münster: Waxmann.
Glogger-Frey, Inga & Herppich, Stephanie (2017). Formative Diagnostik als Teilaspekt diagnostischer Kompetenz. In Anna Südkamp & Anna-Katharina Praetorius (Hg.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften: Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (S. 42–46). Münster: Waxmann.
Herppich, Stephanie; Praetorius, Anna-Katharina; Förster, Natalie; Glogger-Frey, Inga; Karst, Karina; Leutner, Detlev; Behrmann, Lars; Böhmer, Matthias; Ufer, Stefan; Klug, Julia; Hetmanek, Andreas; Ohle, Annika; Böhmer, Ines; Karing, Constance; Kaiser, Johanna & Südkamp, Anna (2018). Teachers' assessment competence: Integrating knowledge-, process-, and product-oriented approaches into a competence-oriented conceptual model. Teaching and Teacher Education, 76, 181–193.
Hofmann, Renate (2008). Religionspädagogische Kompetenz: Eine empirisch-explorative Studie zur Evaluation religionspädagogischer Kompetenz von ReligionslehrerInnen. Hamburg: Dr. Kovač.
Höger, Christian (2020). Schöpfung, Urknall und Evolution – Einstellungen von Schüler*innen im biographischen Wandel. Ein qualitativ-empirischer Längsschnitt mit dem Ziel religionspädagogischer Pünktlichkeit der Sekundarstufe. Berlin: LIT.
Hunze, Guido (2018). „Ich widerspreche alles, weil eigentlich überall Gott drinsteht.“ Theologische Herausforderungen und schöpfungsdidaktische Stolpersteine (nicht nur für den Religionsunterricht). In Rudolf Englert, Helga Kohler-Spiegel, Elisabeth Naurath, Bernd Schröder, Friedrich Schweitzer & Stefan Altmeyer (Hg.), Schöpfung. Jahrbuch der Religionspädagogik (Band 34) (S. 161–170). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Klose, Britta (2014). Diagnostische Wahrnehmungskompetenzen von ReligionslehrerInnen. Stuttgart: Kohlhammer.
[KMK] Sekretariat der ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland (Hg.) (2019). Ländergemeinsame inhaltliche Anforderungen für die Fachwissenschaften und die Fachdidaktiken in der Lehrerbildung. Berlin.
Kuckartz, Udo & Rädiker, Stefan (2022). Qualitative Inhaltsanalyse. Methoden, Praxis, Computerstützung (5. Auflage). Weinheim: Beltz Verlagsgruppe.
Leuders, Timo; Philipp, Kathleen & Leuders, Juliane (Hg.) (2018). Diagnostic competence of mathematics teachers: Unpacking a complex construct in teacher education and teacher practice. Cham: Springer.
Leven, Eva-Maria (2019). Professionalität von Religionslehrkräften. Eine explorative Studie zur Rekonstruktion fachspezifischen Professionswissens sowie handlungsbezogener und reflexiver Kompetenzen von Religionslehrkräften. Münster: LIT.
Obst, Gabriele (2010). Kompetenzorientiertes Lehren und Lernen im Religionsunterricht (3. Auflage). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Reis, Oliver & Schwarzkopf, Theresa (2015). Diagnose im Religionsunterricht. Konzeptionelle Grundlagen und Praxiserprobungen. Berlin: LIT.
Reis, Oliver & Schwarzkopf, Theresa (2017). Diagnosemodelle für den Religionsunterricht. Eine Bestandsaufnahme. Religionspädagogische Beiträge, 76, 85–95.
Ruster, Thomas (2018). „Schöpfer des Himmels und der Erde“. Aus systematisch-theologischer Sicht schöpfungstheologische Modelle diskutieren. In Egbert Ballhorn & Simone Horstmann (Hg.), Theologie verstehen. Lernen mit dem Credo (S. 52–62). Stuttgart: utb.
Sajak, Clauß P. (2021). Kompetenzorientierung. In Ulrich Kropač & Ulrich Riegel (Hg.), Handbuch Religionsdidaktik (S. 341–352). Stuttgart: Kohlhammer.
Schweitzer, Friedrich; Englert, Rudolf; Ziebertz, Hans-Georg & Schwab, Ulrich (2002). Entwurf einer pluralitätsfähigen Religionspädagogik. Freiburg: Herder.
Südkamp, Anna & Praetorius, Anna-Katharina (Hg.) (2017). Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften: Theoretische und methodische Weiterentwicklungen. Münster: Waxmann.
von Aufschnaiter, Claudia; Cappell, Janine; Dübbelde, Gabi; Ennemoser, Marco; Mayer, Jürgen; Stiensmeier-Pelster, Joachim; Sträßer, Rudolf & Wolgast, Anett (2015). Diagnostische Kompetenz: Theoretische Überlegungen zu einem zentralen Konstrukt der Lehrerbildung. Zeitschrift für Pädagogik, 61(5), 738–758.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Annalena Sieveke, Gregor Taxacher , Claudia Gärtner, Alexander Unser
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.