Professional Development in Religious Didactics. The Case of Advanced Training Courses for Denominational-Cooperative Religious Education in North Rhine-Westphalia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20377/rpb-276

Keywords:

religious didactics, religious education, vocational training, North Rhine Westfalia

Abstract

Advanced training in professional development plays a rather marginal role in research on religious didactics, while lifelong, on-the-job learning is central in a rapidly changing society. This article takes up this desideratum by evaluating both quantitative and qualitative data from the evaluation of denominational-cooperative religious education in North Rhine-Westphalia. This example is suitable as an exemplary case because it is about the introduction of an innovation in religious didactics for which the first phase of teacher training has not yet qualified, so the main burden of qualification lies on relevant vocational training events. It becomes clear that the attractiveness of the training depends on the fit with the practical requirements, but that the need for informal exchange across schools is not yet sufficiently taken into account.

References

Antinluoma, Markku, Ilomäki, Liisa & Toom, Auli (2021). Practices of Professional Learning Communities. Frontiers in Education, 6, Artikel 617613. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.617613

Bien, Walter (2002). Primärerhebung oder Reanalyse? Überlegungen und Beispiele für die Optimierung des Ressourceneinsatzes durch Sekundäranalysen. In Hans Merkens & Jürgen Zinnecker (Hg.), Jahrbuch Jugendforschung (S. 173-189). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-322-80893-6_9

Daschner, Peter & Hanisch, Rolf (Hg.) (2019). Lehrkräftefortbildung in Deutschland: Bestandsaufnahme und Orientierung: ein Projekt des Deutschen Vereins zur Förderung der Lehrerinnen- und Lehrerfortbildung e.V. (DVLfB). Weinheim: Beltz Juventa.

Doedens, Folkert & Fischer, Dietlind (2005). Kompetenzen von Religionslehrer/innen. Anregungen für eine berufsfeldbezogene Praxis. In Martin Rothgangel & Dietlind Fischer (Hg.), Standards für religiöse Bildung? Zur Reformdiskussion in Schule und Lehrerbildung (S. 148–155). Münster: Lit.

Erzbistum Paderborn & Lippische Landeskirche (2005). Konfessionelle Kooperation in der Lehrerfortbildung und im Religionsunterricht der Grundschule: Dokumentation. Projekte im Schuljahr 2001-2002 im Kreis Lippe und Folgerungen ab 2003.

Fischer, Dietlind (Hg.) (1990). Lehrerfortbildung. Entwicklung, Positionen und Aufgaben aus evangelischer Sicht. Münster: Comenius-Inst.

Fischer, Dietlind (Hg.) (2000). Im Dienst von LehrerInnen und Schule: Aufgaben, Konzepte, Perspektiven kirchlicher Lehrerfortbildung. Münster: Lit.

Fischer, Dietlind (2005). Religionspädagogische Fortbildungen/Fernstudien. In Gottfried Bitter, Rudolf Englert, Gabriele Miller & Karl Ernst Nipkow (Hg.), Neues Handbuch religionspädagogischer Grundbegriffe (S. 429-433). Kösel.

Gennerich, Carsten & Mokrosch, Reinhold (2016). Religionsunterricht kooperativ: Evaluation des konfessionell-kooperativen Religionsunterrichts in Niedersachsen und Perspektiven für einen religions-kooperativen Religionsunterricht (1. Auflage). Stuttgart: W Kohlhammer GmbH. https://doi.org/10.17433/978-3-17-030941-8

Gläser-Zikuda, Machaela; Seidel, Tina; Rohlfs, Carsten; Gröschner, Alexander & Ziegelbauer, Sascha (Hg.) (2012). Mixed Methods in der empirischen Bildungsforschung. Münster: Waxmann.

Gronover, Matthias (Hg.) (2017). Spirituelle Selbstkompetenz: Eine empirische Untersuchung zur Spiritualität von Berufsschulreligionslehrkräften. Münster: Waxmann.

Gronover, Matthias (2018). Fortbildung, religionspädagogisch. Das wissenschaftlich-religionspädagogische Lexikon im Internet. https://doi.org/10.23768/wirelex.Fortbildung_religionspdagogisch.200388

Hahn, Uwe (2023). Gemeindepädagogik und Fortbildung: Umfrage des Theologisch Pädagogischen Institutes Moritzburg unter Gemeindepädagoginnen und Gemeindepädagogen in Sachsen. Praxis Gemeindepädagogik. Zeitschrift für evangelische Bildungsarbeit, 76(1), 48.

Ivkovits, Heinz (2010). Kompetenzen entwickeln und erweitern. Berufsfeldbezogene Fortbildung von Religionslehrer/innen an der KPH Wien/Krems. Österreichisches Religionspädagogisches Forum, 18(1), 39–43.

Jones, Leslie; Stall, Gregg & Yarbrough, Debra (2013). The Importance of Professional Learning Communities for School Improvement. Creative Education, 4(5), 357–361. https://doi.org/10.4236/-ce.2013.45052

Kuckartz, Udo (2014). Mixed Methods. Methodologie, Forschungsdesigns und Analyseverfahren. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-531-93267-5_4

Kuld, Lothar; Schweitzer, Firedrich, Tzscheetzsch, Werner & Weinhardt, Joachim (Hg.) (2009). Im Religionsunterricht zusammenarbeiten: Evaluation des konfessionell-kooperativen Religionsunterrichts in Baden-Württemberg. Stuttgart: Kohlhammer. https://doi.org/10.17433/978-3-17-023148-1

Lipowsky, Frank (2014). Theoretische Perspektiven und empirische Befunde zur Wirksamkeit von Lehrerfort- und -weiterbildung. In Ewald Terhart, Hedda Bennewitz & Martin Rothland (Hg.), Handbuch der Forschung zum Lehrerberuf (2. Auflage) (S. 511–541). Münster: Waxmann.

Lipowsky, Frank & Rzejak, Daniela (2021). Fortbildungen für Lehrpersonen wirksam gestalten. Ein praxisorientierter und forschungsgestützter Leitfaden. Bertelsmann.

Marose, Monika (2016). Fortbildungen: Ziele und Interessen. In Monika Marose, Michael Meyer-Blanch & Andreas Obermann (Hg.), „Der Berufsschulreligionsunterricht ist anders!“: Ergebnisse einer Umfrage unter Religionslehrkräften in NRW (S. 379–400). Münster: Waxmann.

Ministerium für Schule und Bildung des Landes Nordrhein-Westfalen (Hg.) (2017). Religionsunterricht an Schulen: Konfessionelle Kooperation im Religionsunterricht. RdErl. v.20.6.2003 Änderungen (BASS 12-05 Nr. 1).

Opfer, V. Darleen & Pedder, David (2011). Conceptualizing Teacher Professional Learning. Review of Educational Research, 81(3), 376–407. https://doi.org/10.3102/0034654311413609

Platzbecker, Paul (2019). Der konfessionell-kooperative Religionsunterricht in NRW: ‚Kokolores‘ oder ‚Modell der Zukunft‘? Religionspädagogische Beiträge, 80, 45-56.

Richter, Dirk (2016). Lehrerinnen und Lehrer lernen: Fort- und Weiterbildung im Lehrerberuf. In Martin Rothland (Hg.), Beruf Lehrer/Lehrerin: Ein Studienbuch. Münster: Waxmann.

Richter, Eric & Richter, Dirk (2020). Fort- und Weiterbildung von Lehrpersonen. In Colin Cramer, Johannes König, Martin Rothland & Sigrid Blömeke (Hg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 345–353). Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.35468/hblb2020-040

Riegel, Ulrich & Zimmermann, Mirjam (2022). Evaluation des konfessionell-kooperativen Religionsunterrichts in Nordrhein-Westfalen. Stuttgart: W. Kohlhammer GmbH. https://doi.org/10.17433/978-3-17-043135-5

Ritzer, Georg (2018). ReligionslehrerInnenfortbildung. Eine empirische Studie zu Motivationen, Wünschen und Relevanzen bei über 400 katholischen LehrerInnen, die Religionsunterricht erteilen. Österreichisches Religionspädagogisches Forum, 26(2), 139–154.

Schreier, Margrit (2014). Varianten qualitativer Inhaltsanalyse: Ein Wegweiser im Dickicht der Begrifflichkeiten. Forum Qualitative Sozialforschung, 15(1), Art. 18.

Schweitzer, Friedrich (2022). Fortbildung für den Religionsunterricht. Stand der Forschung und Desiderate. In Friedrich Schweitzer & Mirjam Rutkowski (Hg.), Fortbildung für den Religionsunterricht: Theoretische Analysen und empirische Befunde zum evangelischen RU (S. 28–71). Münster: Waxmann.

Schweitzer, Friedrich & Rutkowski, Mirjam (Hg.) (2022). Fortbildung für den Religionsunterricht: Theoretische Analysen und empirische Befunde zum evangelischen RU. Münster: Waxmann.

Seeliger, Magdalena (1996). Qualifizierung oder Bildung? Religionslehrerfortbildung im Spannungsfeld von Erwartungen, Bildungsverständnis und andragogischen Konzepten. Wissenschaftlicher Verlag.

Wächter, Tobias & Gorges, Julia (2023). Wie kommt Inklusion in die Schulen? Einstellung zur Inklusion als Prädiktor der inklusionsbezogenen Fortbildungsmotivation von Lehrkräften. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 26, 31–54. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01129-5

Watson, Cate (2014). Effective professional learning communities? The possibilities for teachers as agents of change in schools. British Educational Research Journal, 40(1), 18–29. https://doi.org/10.1002/berj.3025

Woppowa, Jan (Hg.) (2015). Perspektiven wechseln: Lernsequenzen für den konfessionell-kooperativen Religionsunterricht. Paderborn: Schöningh.

Zirker, Hans (1975). Berufliche Fortbildung. In Erich Feifel, Robert Leuenberger, Gunter Stachel & Klaus Wegenast (Hg.), Religionspädagogische Handlungsfelder in kirchlicher Verantwortung (Handbuch der Religionspädagogik) (S. 279–292). Gütersloh: Mohn; Zürich: Benziger.

Downloads

Published

2024-04-30

Issue

Section

Articles