Systematic theology meets didactics
Promoting horizontal coherence in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-283Keywords:
teaching project, coherence, religious didactics, theology, dialogue, learning in encounterAbstract
Education researchers have been criticizing for years that teacher training in Germany produces fragmented knowledge. In particular, religious didactics and theological discipline often form two separate pillars and are not or only insufficiently networked with each other. This article is based on a teaching project based on the principle of coherence. In three coordinated courses on denominational-cooperative learning, interreligious learning and learning with non-denominational people, theological and religious didactic perspectives were linked. While the theological content differed, similar didactic principles were applied that rely on dialogue and learning through encounters. The evaluation of the module in question resulted in an increased perception of coherence by the students and new insights into which factors can promote the networking of religious didactics and theological science.
References
Baumert, Britta (2014). Schöpfungstheologie didaktisch reflektieren. In Rene Dausner & Julia Enxing (Hg.), Impulse für eine kompetenzorientierte Didaktik der Systematischen Theologie (S. 5–22). Berlin: LIT.
Baumert, Jürgen & Kunter, Mareike (2011). Das mathematikspezifische Wissen von Lehrkräften, kognitive Aktivierung im Unterricht und Lernfortschritte von Schülerinnen und Schülern. In Mareike Kunter, Jürgen Baumert, Werner Blum, Uta Klusmann, Stefan Krauss & Michael Neubrand (Hg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV (S. 163–192). Münster: Waxmann.
Blömeke, Sigrid (2006). Struktur der Lehrerausbildung im internationalen Vergleich. Ergebnisse einer Untersuchung zu acht Ländern. Zeitschrift für Pädagogik, 52(3), 393–416.
Brieden, Norbert (2015). Religionspädagogik lehren lernen – hochschuldidaktische Impulse. Theo-Web, 14(2), 86–103.
Büttner, Gerhard & Reis, Oliver (2016). Die Bedeutung theologischer Strukturen für das Elementarisierenlernen. Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, 10(3), 248–257. https://doi.org/10.1515/zpt-2010-0308
Canrinus, Esther T.; Bergem, Ole K.; Klette, Kirsti & Hammerness, Karen (2015). Coherent teacher education programmes: Taking a student perspective. Journal of Curriculum Studies, 47(1), 1–21.
Datzmann, Andreas (2017). Geometrie in Schule und Hochschule – Ein Blended Learning Format zur Vernetzung von Fachwissenschaft und Fachdidaktik. Digital Learning Media Pro – Einsatz digitaler Medien an der Hochschule, 3, 1– 9. https://doi.org/10.15475/DLMP.2017.1.3
Dehrmann, Mark-Georg; Plien, Christian & Thielking, Siegrid (2013). Prometheus, dreifach. Ein Verbundexperiment von Fachwissenschaft, Literaturdidaktik und Unterrichtsplanung. Mitteilungen des deutschen Germanistenverbandes, 60(1), 5–14. https://doi.org/10.14220/mdge.2013.60.1.5
Deutscher Wissenschaftsrat (2001). Empfehlungen zur künftigen Struktur der Lehrerbildung. Abgerufen von https://www.wissenschaftsrat.de/download/archiv/5065-01.html [12.10.2023].
Etzelmüller, Gregor & Zarnow, Christopher (2022). Dogmatik für Religionslehrer*innen. Aufgabenstellung, Herausforderungen, Kriterien. Praktische Theologie. Zeitschrift für Praxis in Kirche, Gesellschaft und Kultur, 57(1), 32–37. https://doi.org/10.14315/prth-2022-570110
Freudenberg, Ricarda; von Gallmann, Peter; von Petersdorff, Dirk & Winkler, Iris (2014). Von der Fachwissenschaft über die Fachdidaktik in den Schulunterricht und zurück – Ein Veranstaltungskonzept. In Karin Kleinespel (Hg.), Ein Praxissemester in der Lehrerbildung. Konzepte, Befunde und Entwicklungsperspektiven am Beispiel des Jenaer Modells (S. 162– 176). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Härle, Gerhard; Busse, Beatrix & Mahner, Sebastian (2018). Zwischen Pflicht und Kür: Das Heidelberger ‚Verschränkungsmodul‘. In Ingrid Glowinski, Andreas Borowski, Julia Gillen, Sascha Schanze & Joachim von Meien (Hg.), Kohärenz in der universitären Lehrerbildung. Vernetzung von Fachwissenschaft, Fachdidaktik und Bildungswissenschaften (S. 263–283). Potsdam: Universitätsverlag.
Hammerness, Karen (2006). From coherence in theory to coherence in practice. Teachers College Record, 108 (7), 1241–1265. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00692.x
Kahmann, Jan-Henning & Hellmann, Katharina (2019). Entwicklung eines Fragebogens zur Erfassung der studentischen Kohärenzwahrnehmung im Lehramtsstudium. In Katharina Hellmann, Jessica Kreutz, Martin Schwichow & Katja Zaki (Hg.), Kohärenz in der Lehrerbildung. Theorien, Modelle und empirische Befunde (S.33–50). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23940-4_3
Katholisch-Theologischer Fakultätentag (2010). Transformationsprozesse des Religiösen aufgreifen und bearbeiten. Empfehlungen zur Adaption theologischer Studiengänge. Abgerufen von https://kthf.de/wp-content/uploads/2020/02/Empfehlungen-des-KThF-zur-Adaption-theologischer-Studieng%C3%A4nge.pdf [12.10.2023].
Kreft, Annelie & Thösen, Yvonne (2017). Verschränkung von Fachwissenschaft und Fachdidaktik zur Optimierung der Lehrerbildung? Abgerufen von https://hse.hypotheses.org/tag/fachwissenschaft [12.10.2023].
Kultusministerkonferenz (2008). Ländergemeinsame inhaltliche Anforderungen für die Fachwissenschaften und Fachdidaktiken in der Lehrerbildung. Abgerufen von https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2008/2008_10_16-Fachprofile-Lehrerbildung.pdf [12.10.2023].
Pemsel-Maier, Sabine (2019). Theologische Themen in didaktischer Perspektive: Institutionelle und horizontale Kohärenz in der Religionslehrer*innenbildung. In Katharina Hellmann, Jessica Kreutz, Martin Schwichow & Katja Zaki (Hg.), Kohärenz in der Lehrerbildung. Theorien, Modelle und empirische Befunde (S. 101–115). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23940-4_7
Reis, Oliver (2012). Didaktik und Theologie in ihrer konstruktiven Wechselwirkung. In Norbert Mette & Matthias Sellmann (Hg.), Religionsunterricht als Ort der Theologie (S.284–296) Freiburg: Herder.
Reis, Oliver (2015).‚What you see, is what you get?’ Zum Grad der Kompetenzorientierung in diesem Band. In Florian Bock, Christian Handschuh & Andreas Henkelmann (Hg.), Kompetenzorientierte Kirchengeschichte. Hochschuldidaktische Perspektiven „nach Bologna“. Theologie und Hochschuldidaktik 6 (S. 211–218). Berlin: LIT.
Schwichow, Martin; Zaki, Katja; Hellmann, Katharina & Kreuz, Jessica (2018). Quo vadis? Kohärenz in der Lehrerbildung: Theorien, Modelle und empirische Befunde. In Katharina Hellmann, Jessica Kreutz, Martin Schwichow & Katja Zaki (Hg.), Kohärenz in der Lehrerbildung. Theorien, Modelle und empirische Befunde (S.33–1350). Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23940-4_21
Terhart, Ewald (2004). Struktur und Organisation der Lehrerbildung in Deutschland. In Sigrid Blömeke, Peter Reinhold, Gerhard Tulodziecki & Johannes Wildt (Hg.), Handbuch Lehrerbildung (S. 37–59). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. https://doi.org/10.1007/BF02655861
Sharing Worldviews (2023). Learning in Encounter for Common Values in Diversity Abgerufen von https://sharing-worldviews.com/de [12.10.2023].
Schambeck, Mirjam (2018). Was Relilehrer/-innen können müssen: Religionsbezogene Korrelationskompetenz als Profilmerkmal professioneller (Handlungs-)Kompetenz von Religionslehrkräften – eine Konzeptualisierung in den Spuren der COACTIV-Studie. Theo-Web, 17(1), 129–145. https://doi.org/10.23770/tw0051
Voss, Thamar; Kunina-Habenicht, Olga; Hoehne, Verena & Kunter, Mareike (2015). Stichwort Pädagogisches Wissen von Lehrkräften: Empirische Zugänge und Befunde. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18(2), 187–223. https://doi.org/10.1007/s11618-015-0626-6
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sabine Pemsel-Maier
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.