The “Ibidigital” project
opportunities and limits of digital offerings for biographical learning to build digital religious literacy
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-286Keywords:
Digitalization, identity formation, sense fluencer, portfolio, skillsAbstract
The project "Ibidigital" (Identity Formation in Digital Worlds) as part of the overall Passau project "SKILL.de" (Strategies for Competence Development: Innovative teaching formats in teacher training digitally enhanced) (1.1) aims to conduct university didactic research into the opportunities and limitations of digital offerings for biographical learning in the sense of digital religious literacy. Digital tools are developed and tested for religious didactic practice in schools and for the promotion of teacher professionalism in the context of practical school education for students. This is done on the basis of the Chair's extensive research work on learning from other people's biographies as a contribution to biographical learning (1.2). In the first project, personal modes of presentation in digital worlds are explored and examined for their suitability for teaching and learning processes in schools; the project focuses on the didactic preparation of the so-called "sense fluencers" (2.1). The second project aims to promote students' self-reflective professional competence with the help of a digital portfolio (2.2). Both perspectives (content-related: identity formation in real and digital worlds; professional: biographical learning as a central element of professional identity and habitus formation) must initially be considered independently. They will be joined together in the sub-projects and (university) didactically developed with the involvement of various horizontal (other subjects) and vertical (second and third phase of teacher training) cooperation partners. The results of the projects are publicly available as OER modules and on the Local-heroes homepage (3.).
References
Brieden, Norbert; Mendl, Hans; Reis, Oliver & Roose, Hanna (Hg.) (2021). Religion lernen. Jahrbuch für konstruktivistische Religionsdidaktik, Band 12: Digitale Praktiken. Babenhausen: Lusa-Verlag.
Calmbach, Marc; Flaig, Bodo; Edwards, James; Möller-Slawinski, Heide; Borchard, Inga & Schleer, Christoph (Hg) (2020). Wie ticken Jugendliche? 2020. Lebenswelten von Jugendlichen im Alter von 14 bis 17 Jahren in Deutschland. Bonn: bpb.
Deutsche Shell (Hg.) (2019). Jugend 2019. Eine Generation meldet sich zu Wort. Weinheim: Beltz.
Heil, Stefan; Mendl, Hans; Simon, Werner & Ziebertz, Hans-Georg (2005). Religionslehrerbildung an der Universität. Profession – Religion – Habitus. Münster: LIT-Verlag.
ISB (2024). LehrplanPLUS Bayern. Abgerufen von https://www.lehrplanplus.bayern.de/uebergreifende-ziele [01.03.2024].
Krain, Rebekka & Mößle, Laura (2020). Christliches Influencing auf YouTube als ‚doing emotion‘. Österreichisches Religionspädagogisches Forum, 28, 161-179. https://doi.org/10.25364/10.28:2020.1.9
Lamberty, Alexandra (2021). Sinnfluencer:innen - digital und nachhaltig? Passau. Abgerufen von https://blog.dilab.uni-passau.de/unterrichtsbausteine/sinnfluencerinnen-digital-und-nachhaltig/ [01.03.2024].
Lamberty, Alexandra & Sitzberger, Rudolf (2021). „Ich würd‘ es liken“ – ein YouTube-Video im Blick von Jugendlichen. Jahrbuch für konstruktivistische Religionsdidaktik, 12, 132-142.
Lindner, Konstantin (2011). „Aufgabe Biografie“ – eine religionsdidaktische Herausforderung?! Loccumer Pelikan, 2, 62-67.
Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest (Hg.) (2021). JIM-Studie. Jugend, Information, Medien. Stuttgart.
Mägdefrau, Jutta; Kainz, Hubert; Michler, Andreas; Mendl, Hans; Lengdobler, Bettina & Karpfinger, Franz (2014). Standards und Indikatoren für die Lehrerbildung. In Jutta Mägdefrau (Hg.), Standards und Indikatoren für die Entwicklung von Kompetenzen in der Lehrerbildung (S. 11-37). Passau. https://opus4.kobv.de/opus4-uni-passau/frontdoor/index/index/docId/210
Mägdefrau, Jutta & Birnkammerer, Hannes (2020). Gestufte Standards für die Entwicklung von Kompetenz in der Lehrerbildung. Paradigma-Sonderausgabe. Passau.
Mendl, Hans (2015). Modelle – Vorbilder – Leitfiguren. Lernen an außergewöhnlichen Biografien. Stuttgart: Kohlhammer.
Mendl, Hans (2017). Modelllernen. Das wissenschaftlich-religionspädagogische Lexikon im Internet. WiReLex. Abgerufen von https://www.bibelwissenschaft.de/de/stichwort/100311/ [01.03.2024].
Mendl, Hans (2019). Taschenlexikon Religionsdidaktik. Das Wichtigste für Studium und Beruf. München: Kösel.
Mendl, Hans (2020). Helden wohnen nebenan. Lernen an fremden Biografien. Ostfildern: Grünewald.
Mendl, Hans (2021). Biografisches Lernen. In Eva Stögbauer-Elsner, Konstantin Lindner & Burkhards Porzelt (Hg.), Studienbuch Religionsdidaktik (S. 256-266). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Mendl, Hans & Sitzberger, Rudolf (2005). Konstruktivistisch unterrichten lernen. In Hans Mendl (Hg.), Konstruktivistische Religionspädagogik. Ein Arbeitsbuch (S. 213-227). Münster: LIT.
Mendl, Hans; Sitzberger, Rudolf & Lamberty, Alexandra (2020). Identitätsbildung in digitalen Welten. Österreichisches Religionspädagogisches Forum (ÖRF), 28(1), 143-160. https://doi.org/10.25364/¬10.28:2020.1.8
Mendl, Hans; Sitzberger, Rudolf; Lamberty, Alexandra; Dick, Mirjam; Huang, Viola; Knapp, Dorothe & Przybilla, Johannes (2021). Lernen an Biografien. Eine interdisziplinäre Spiegelung. Österreichisches Religionspädagogisches Forum (ÖRF), 29(1), 61-88. https://doi.org/10.25364/10.29:2021.1.5
Mendl, Hans; Sitzberger, Rudolf & Lamberty, Alexandra (2023). Influencer, Christfluencer, Sinnfluencer: Das didaktische Potenzial von Selbstrepräsentationen in digitalen Welten. In Jürgen Niesen-Sikora & André Schütte (Hg.), Wem folgen? Über Sinn, Wandel und Aktualität von Vorbildern (S. 65-79). Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-66838-2_6
Pirker, Viera (2015). Identität. In Burkard Porzelt, Burkard & Alexander Schimmel (Hg.), Strukturbegriffe der Religionspädagogik (S. 38-43). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Universität Passau (2023). Sinnfluencer. Abgerufen von https://www.uni-passau.de/local-heroes/sinnfluencer/ [01.03.2024].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rudolf Sitzberger, Hans Mendl, Alexandra Lamberty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.