FALKE-eR: A conceptional and empirical study on the promotion of the competence in adaptive explaining for prospective religious education teachers
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-287Keywords:
competence, explaining, reflecting, religious education teachers, university education of teachers, competence, explaining, reflecting, religious education teachers, university educationAbstract
The article describes the religious-didactic, empirical sub-study of the interdisciplinary research project FALKE-e, which is part of the BMBF-project KOLEG2 at the University of Regensburg. The study focuses on didactic professionalization practices of prospective teachers, particularly the promotion of the competence in explaining, and accompanies the development of a highly practice-oriented university teaching format. Within this framework, students are supported in developing their competence in an adaptive and student-oriented manner of explaining, as well as in their competence to profoundly reflect on their own explanations by using videography. The seminar concept specifically developed for this purpose, which is also reflected in the study design, allows for a differentiated data-collection, measurement, and evaluation of the competence development that arises through teaching practice experience during the early stages of teacher education.
References
Bichsel, Peter (1997). Der Leser: Das Erzählen. Berlin: Suhrkamp.
Corno, Lyn & Snow, Richard E. (1986). Adapting teaching to individual differences among learners. In Merlin C. Wittrock (Hg.), Handbook of research on teaching (S. 605-629). New York: Macmillan.
Feindt, Andreas; Herget, Wilfried; Trautmann, Matthias; Wischer, Beate & Zierer, Klaus (Hg.) (2016). Lehren. Friedrich Jahresheft, 35. Seelze: Friedrich Verlag.
Findeisen, Stefanie (2017). Fachdidaktische Kompetenzen angehender Lehrpersonen: Eine Untersuchung zum Erklären im Rechnungswesen. Wiesbaden: Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-18390-5
Fricke, Michael (2017). FALKO-R: Professionswissen von Religionslehrkräften. Entwicklung eines Messinstruments zur fachspezifischen Lehrerkompetenz. In Stefan Krauss, Alfred Lindl, Anita Schilcher, Michael Fricke, Anja Göhring, Bernhard Hofmann, Petra Kirchhoff & Regine H. Mulder (Hg.), FALKO: Fachspezifische Lehrerkompetenzen. Konzeption von Professionswissenstests in den Fächern Deutsch, Englisch, Latein, Physik, Musik, Evangelische Religion und Pädagogik (S. 291-335). Münster: Waxmann.
Fricke, Michael & Murmann, Renate (2020). Zur Einschätzung von instruktionalen Erklärungen im Religionsunterricht – eine empirische Untersuchung im Rahmen des Projekts FALKE. Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, 72(3), 336-347. Berlin: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/zpt-2020-0037
Gennerich, Carsten & Zimmermann, Mirjam (2020). Bibelwissen und Bibelverständnis bei Jugendlichen. Grundlegende Befunde – theoriegeleitete Analysen – bibeldidaktische Konsequenzen. Stuttgart: Kohlhammer. https://doi.org/10.17433/978-3-17-038911-3
Helmke, Andreas (2007). Unterrichtsqualität erfassen, bewerten, verbessern. (5. Auflage). Seelze: Klett Kallmeyer.
König, Johannes (2007). Welche Merkmale sollte eine „gute“ Lehrkraft haben? Gruppendiskussionen mit Schülerinnen und Schülern der zehnten Klasse. Berlin: Humboldt-Universität. Abgerufen von http://edoc.hu-berlin.de [05.12.2023].
Krauss, Stefan; Lindl, Alfred; Schilcher, Anita; Fricke, Michael; Göhring, Anja; Hofmann, Bernhard; Kirchhoff, Petra & Mulder Regine H. (Hg.) (2017). FALKO: Fachspezifische Lehrerkompetenzen. Konzeption von Professionswissenstests in den Fächern Deutsch, Englisch, Latein, Physik, Musik, Evangelische Religion und Pädagogik. Münster: Waxmann.
Lehner, Martin (2018). Erklären und Verstehen. Eine kleine Didaktik der Vermittlung. Stuttgart: Haupt. https://doi.org/10.36198/9783838548920
Leisen, Josef (2007). Das Erklären im Unterricht. MNU, 60(8), 459-462. Neuss: K. Seeberger.
Leonhard, Tobias; Wüst, Y. & Helmstädter, S. (2011). Evaluations- und Forschungsbericht Schulpraktische Studien 2008-2010. Pädagogische Hochschule Heidelberg.
Lin, Xiaodong; Schwartz, Daniel L. & Hatano, Giyoo (2005). Toward teachers’ adaptive metacognition. Educational Psychologist, 40(4), 245-255. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4004_6
Lindl, Alfred; Gaier, Lisa; Weich, Matthias; Frei, Mario; Ehras, Christina; Gastl-Pischetsrieder, Maria; Elmer, Michael; Asen-Molz, Katharina; Ruck, Anna-Maria; Heinze, Jana; Murmann, Renate; Gunga, Eileen & Röhrl, Simone (2019). Eine ‚gute' Erklärung für alle?! Gruppenspezifische Unterschiede in der Beurteilung von Erklärqualität – erste Ergebnisse aus dem interdisziplinären Forschungsprojekt FALKE. In Timo Ehmke, Poldi Kuhl & Markus Pietsch (Hg.), Lehrer. Bildung. Gestalten. Beiträge zur empirischen Forschung in der Lehrerbildung. Weinheim (S. 128-140). Weinheim: Beltz.
Mendl, Hans (2023). Direkte Instruktion. Wissenschaftlich Religionspädagogisches Lexikon im Internet. Abgerufen von https://www.bibelwissenschaft.de/stichwort/201088/ [05.12.2023].
Murmann, Renate & Fricke, Michael (2024). FALKE-R: eine empirische Studie zur Wahrnehmung von instruktionalen Erklärungen im Religionsunterricht. In Anita Schilcher, Stefan Krauss, Alfred Lindl, Sven Hilbert (2024), Einleitung. Fachspezifische Lehrerkompetenzen im Erklären. Beltz (i. E.).
Renkl, Alexander; Wittwer, Jörg; Große, Cornelia; Hauser, Sabine; Hilbert, Tatjana; Nückles, Matthias & Schworm, Silke (2006). Instruktionale Erklärungen beim Erwerb kognitiver Fertigkeiten: Sechs Thesen zu einer oft vergeblichen Bemühung. In Ingmar Hosenfeld & Friedrich-Wilhelm Schrader (Hg.), Schulische Leistung. Grundlagen, Bedingungen, Perspektiven (S. 205-223). Münster: Waxmann.
Schilcher, Anita; Krauss, Stefan; Rincke, Karsten & Hilbert, Sven (2017). Ausblick – Aus FALKO wird FALKE. Fachspezifische Lehrerkompetenz im Erklären. In Stefan Krauss, Alfred Lindl, Anita Schuler, Michael Ficke, Anja Göhring, Bernhard Hofmann, Petra Kirchhoff & Regine H. Mulder (Hg.), FALKO: Fachspezifische Lehrerkompetenzen: Konzeption von Professionswissenstests in den Fächern Deutsch, Englisch, Latein, Physik, Musik, Evangelische Religion und Pädagogik (S. 439-454). Münster: Waxmann.
Schilcher, Anita; Krauss, Stefan; Lindl, Alfred & Hilbert, Sven (2024). Einleitung. Fachspezifische Lehrerkompetenzen im Erklären. Beltz (i. E.).
Stinglhammer, Manuel (2017). Wer verknüpft, lernt! Eine qualitativ-empirische Nahaufnahme religiöser Lernprozesse im Religionsunterricht am Beispiel der biblischen Perikope von Jakobs Kampf am Jabbok (Gen 32, 23-33). Berlin: LIT.
Stinglhammer, Manuel (2022). Erklären. In Norbert Brieden, Gerhard Büttner, Hans Mendl, Oliver Reis & Hanna Roose (Hg.), Religionsunterricht beobachten. Praktiken – Artefakte – Akteure (S. 109-117). Osterfildern-Stuttgart: Matthias-Grünewald Verlag.
Theis, Joachim (2017). Einstellungen zur Bibel, von Jugendlichen. Wissenschaftlich Religionspädagogisches Lexikon im Internet. Abgerufen von https://www.bibelwissenschaft.de/stichwort/100267/ [05.12.2023].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kathrin Boukrayâa Trabelsi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.