Curricular Coherence as a Requirement of an Innovative Academic Teaching

Consequences for the Training of Religious Education Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20377/rpb-295

Keywords:

Curricular coherence, study of theology, interdisciplinarity, cross-cutting issues, teacher training, academic profiles

Abstract

Beginning with the indication of existing problems regarding the curricular coherence in teaching routines in the academic part of the training of religious education teachers, the requirement of “Curricular Coherence” – elaborated in the Kassel innovation unit in the context of a quality campaign in the field of teacher training – is put forward and first reifications already put into practice at the Catholic Theological Institute in Kassel are presented.

References

Bertram, Daniel & Reese-Schnitker, Annegret (2023). Curriculare Kohärenz als Qualitätsmerkmal der Lehrer*innenbildung. SEMINAR 2/2023 „Qualitätsoffensive Lehrerbildung – Zeit für eine Bilanz“, 54–64. https://doi.org/10.3278/SEM2302W005

Bertram, Daniel & Reese-Schnitker, Annegret (2021). Modelle zur curricularen Kohärenz (Abb. 1 und 2). Abgerufen von https://www.uni-kassel.de/einrichtung/zlb/forschung-innovationsprojekte/pronet2/innovationseinheiten/innovationseinheit-i/curriculare-kohaerenz [28.02.2023].

Bertram, Daniel & Reese-Schnitker, Annegret (2022). Studienprofile der Universität Kassel. Abgerufen von https://www.uni-kassel.de/einrichtung/zlb/beratung-information-zum-lehramtsstudium/studien-profile-im-lehramtsstudium [28.02.2023].

Birke, Franziska; Conrad, Vivian; Krieger, Tim & Kumm, Lena (2019). Kohärenzwahrnehmung im Lehramt Wirtschaft: Über die Notwendigkeit einer spezifischen Curriculumsentwicklung. In Katharina Hellmann, Jessica Kreutz, Martin Schwichow & Katja Zaki (Hg.), Kohärenz in der Lehrerbildung – Theorien, Modelle und empirische Befunde (S. 133-145). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23940-4_9

Diehr, Bärbel; Becker, Anette; Breul, Carsten; Frisch, Stefanie; Karstens, Claudia & Rumlich, Dominik (2019). Kohärenz im Englischstudium für die Primarstufe: Das Lehr-Lern-Konzept des Wuppertaler Projekts EULE. In Katharina Hellmann, Jessica Kreutz, Martin Schwichow & Katja Zaki (Hrsg.), Kohärenz in der Lehrerbildung – Theorien, Modelle und empirische Befunde (S. 199-213). Wiesbaden: Springer VS.

Franzmann, Marcel & Schlehahn, Raphael (2021). Bibel im Gespräch (BiG), Konzeptionelle Vorstellung der Studienwerksatt am Institut für Katholische Theologie. In Dorit Bosse, Rita Wodzinski & Clemens Griesel, Lehr-Lern-Labore der Universität Kassel. Forschungsbasierte Verknüpfung von Theorie und Praxis unter dem Aspekt der kognitiven Aktivierung (S. 90-104). Kassel: Kassel University Press. doi:10.17170/kobra-202109274811

Hellmann, Katharina (2019). Kohärenz in der Lehrerbildung. In Jessica Kreutz, Martin Schwichow & Katja Zaki (Hg.), Kohärenz in der Lehrerbildung – Theorien, Modelle und empirische Befunde (S.10-30). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23940-4

Klein, Felix (1908). Elementarmathematik vom höheren Standpunkte aus. Teil I: Arithmetik, Algebra, Analysis, Leipzig: B.G. Teubner.

Kreutz, Jessica (2019). Lehrkohärenz in der Geschichtslehrerbildung – Schnittmengen zwischen Geschichtswissenschaft und Geschichtsdidaktik. In Katharina Hellmann, Martin Schwichow & Katja Zaki (Hg.), Kohärenz in der Lehrerbildung – Theorien, Modelle und empirische Befunde S. 117–131. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23940-4_8

Kultusministerkonferenz (KMK) (2008). Ländergemeinsame inhaltliche Anforderungen für die Fachwissenschaften und Fachdidaktiken in der Lehrerbildung. Berlin.

Reese-Schnitker, Annegret (2023a). Religionslehrer:innenbildung. Schulartenspezifische Anforderungen und Modellierungen. Religionslehrer:innenbildung Sekundarstufe I. In Martin Hailer, Andreas Kubik-Boltres, Matthias Otte, Mirjam Schambeck, Bernd Schröder & Helmut Schwier (Hg.), Religionslehrer:in im 21. Jahrhundert – Transformationsprozesse in Beruf und theologisch-religionspädagogischer Bildung in Studium, Referendariat und Fortbildung (S. 197–204). Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt.

Reese-Schnitker, Annegret (2023b). Sprachfähig werden im Fachunterricht Religion. Die Thematisierung biblischer Texte zu sexualisierter Gewalt als Präventionsleistung. Bibel und Kirche, Themenheft: Sexualisierte Gewalt in und mit der Bibel 1, 41–48.

Riegel, Ulrich (2021). Lehrpersonen als Professionelle. In Ulrich Kropac & Ulrich Riegel (Hg.), Handbuch Religionsdidaktik (S. 134–143). Stuttgart: Kohlhammer.

Downloads

Published

2024-03-26