"Cross-cutting issues"?
Major social challenges in (religious) teacher training
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-296Keywords:
Transversal topics, cross-sectional topics, teacher training, religious education teachersAbstract
University Teaching Training must provide students with future skills in order to cope with great challenges of our current times. Sustainable teacher training needs transversal teaching along challenges like the "digital age", "diversity" or "climate change". This paper details the attempt at Philipps-University Marburg to establish a new Transversal Teaching in Teacher Training and Education.
References
Baumert, Jürgen (2002). Deutschland im internationalen Bildungsvergleich. In Nelson Kilius, Jürgen Kluge & Linda Reisch (Hg.), Die Zukunft der Bildung (S. 100-150). Frankfurt/M: Suhrkamp.
Bundesministerium für Bildung und Forschung (2020). Evaluation der Qualitätsoffensive Lehrerbildung. Abschlussbericht. Abgerufen von https://7520151.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/7520151-/RMC/Content/QLB%20DE/QLB_Abschlussbericht%20der%20Evaluation_barrierefrei.pdf [14.09.2023].
Dressler, Bernhard (2007). Performanz und Kompetenz. Thesen zu einer Didaktik des Perspektivenwechsels. In Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik 6, Heft 2, 27-31.
Dressler, Bernhard (2013). Fachdidaktik und die Lesbarkeit der Welt. Ein Vorschlag für ein bildungstheoretisches Rahmenkonzept der Fachdidaktiken. In Katharina Müller-Roselius & Uwe Hericks (Hg.), Bildung. Empirischer Zugang und theoretischer Widerstreit (S. 183-202). Opladen: Budrich. https://doi.org/10.2307/j.ctvdf067c.13
Ehlers, Ulf-Daniel (2019). Future Skills und Hochschulbildung. "Future Skill Readiness“. In Jörg Hafer, Martina Mauch & Marlen Schumann (Hg.), Teilhabe in der digitalen Bildungswelt (S. 37-48). Münster: Waxmann.
Ehlers, Ulf-Daniel (2020). Future Skills. Lernen der Zukunft - Hochschule der Zukunft. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29297-3
Ehlers, Ulf-Daniel & Sarah A. Meertens (Hg.) (2020). Studium der Zukunft – Absolvent(inn)en der Zukunft. Future Skills zwischen Theorie und Praxis. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29427-4
Foucault, Michel (1974). Die Ordnung der Dinge: Eine Archäologie der Humanwissenschaften. Frankfurt/M.: Suhrkamp.
Foucault, Michel (1977). Überwachen und Strafen: Die Geburt des Gefängnisses. Frankfurt/M.: Suhrkamp.
Foucault, Michel (1981). Archäologie des Wissens. Frankfurt/M.: Suhrkamp.
Hericks, Uwe; Laging, Ralf & Saß, Marcell (2015). Fach:Didaktik – Fachlichkeit zwischen didaktischer Reflexion und schulpraktischer Orientierung. Ein Modellkonzept zur Professionalisierung in der Lehrerbildung. In David Di Fuccia, Susanne Lin-Klitzing & Roswitha Stengl-Jörns (Hg.), Auf die Lehrperson kommt es an? Beiträge zur Lehrerbildung nach John Hatties „Visible Learning“ (S.91-113). (Gymnasium – Bildung – Gesellschaft Band 7). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
Hericks, Uwe & Meister, Nina (2020). Das Fach im Lehramtsstudium: theoretische und konzeptionelle Perspektiven. In Nina Meister, Uwe Hericks, Rolf Kreyer & Ralf Laging (Hg.). Zur Sache. Die Rolle des Faches in der universitären Lehrerbildung. Das Fach im Diskurs zwischen Fachwissenschaft, Fachdidaktik und Bildungswissenschaft (S.3-17). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29194-5_1
Hermes, Manuel; Lengler, Asja; Meister, Nina & Saß, Marcell (2024). Gesellschaft im Wandel – Wandel in der Lehrkräftebildung. Große gesellschaftliche Herausforderungen als Querschnittsthemen in der Lehrkräftebildung. Baden-Baden: Tectum. (i.E.)
Künzli, David C.; Brunner, Beat; Müller, Hanspeter (2016). Transversales Unterrichten. – Interdisziplinäre Module als Studienschwerpunkt in der Schuleingangsphase. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 34(1), 21-27. https://doi.org/10.36950/bzl.34.1.2016.9534
Laging, Ralf; Peter, Carina & Schween, Michael (2018). ProfiForum – Ein Ort des wissenschaftlichen Diskurses von Fachwissenschaft, Fachdidaktik und Bildungswissenschaft. In Ingrid Glowinski, Andreas Borowski, Julia Gillen, Sascha Schanze & Joachim von Meien (Hg.), Kohärenz in der universitären Lehrerbildung – Vernetzung von Fachwissenschaft, Fachdidaktik & Bildungswissenschaften (S. 237-262). Potsdam: Universitätsverlag.
Lin-Klitzing, Susanne & Arnold, Karl-Heinz (Hg.) (2019). Wolfgang Klafki: Allgemeine Didaktik. Fachdidaktik. Politikberatung. Beiträge zum Marburger Gedenksymposium. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
Meister, Nina; Hericks, Uwe; Kreyer, Rolf & Laging, Ralf (Hg.) (2020). Zur Sache. Die Rolle des Faches in der universitären Lehrerbildung. Das Fach im Diskurs zwischen Fachwissenschaft (Fachdidaktik und Bildungswissenschaft). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29194-5
Pastoors, S. (2018). Einleitung: Was ist Kompetenz. In Joachim H. Becker, Helmut Ebert & Sven Pastoors (Hg.), Praxishandbuch berufliche Schlüsselkompetenzen (S.1-5). Berlin: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-662-54925-4_1
Reinhardt, Marie; Saß, Marcell; Brüggemann, Johanna; Reinert, Martin & Hermes, Manuel (03.05.2022). Zukunft jetzt kompetent gestalten: Querschnittsthemen in der Lehrkräftebildung. Abgerufen von https://www.qualitaetsoffensive-lehrerbildung.de/lehrerbildung/de/newsletter/_documents/nl_02_2022_3_kommentar.html [09.09.2023].
Saß, Marcell (2019). Pro: Wider den Praxisschock? Oder getrennte Theorie-Praxis-Phasen. Forschung und Lehre 10, 920-921.
Saß, Marcell (2020). Bildung. Macht. Ordnung: Eine Archäologie in lernorttheoretischer Perspektive. In Arno Schillberg & Bernd Weidmann (Hg.), Macht und Autorität. Ihre Ambivalenz in Kirche und Gesellschaft (S. 187-201) (Erkenntnis und Glaube 51). Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt.
Stalder, Felix (2016). Kultur der Digitalität. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
Wissenschaftsrat (2015). Zum wissenschaftspolitischen Diskurs über Große gesellschaftliche Herausforderungen. Positionspapier (Drs. 4594-15). Abgerufen von https://www.wissenschaftsrat.de/download/archiv/4594-15.pdf?__blob=publicationFile&v=2 [22.02.2024].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcell Saß
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.