No escape from powerful differentiation?!

Othering in Religious Education Research

Authors

  • Bettina Brandstetter Private Pädagogische Hochschule der Diözese Linz

DOI:

https://doi.org/10.20377/rpb-304

Keywords:

religious Othering, interreligious teamteaching, governmentality, scientific criticism, discourse sensitivity

Abstract

Postcolonial structures, discourses and practices are deeply embedded in modern societies. The construction of “social others” still proves to be constitutive for the self-conception of Western European societies. Therefore, binary thinking and othering processes are inherent to them. Currently, religious othering is on the rise and applied to migrants from Muslim-influenced countries. Despite the fact, that interreligious educational initiatives seek to counteract binary coding and labelling, they simultaneously reify religious difference.  In other words, research of religious othering is not neutral, but takes place in the discursive spaces of the current religious pedagogy, in which professionalism is reconstructed and measured.  The article examines religious othering in the production of religious pedagogical knowledge and its representation in research on Christian-Islamic team-teaching. In sum, the complexity of the discursive space of interreligious educational processes and the necessity of discourse-sensitivity in order to avoid religious othering in one’s own research become apparent.

References

Amir-Moazami, Schirin (2016). Dämonisierung und Einverleibung: Die ‚muslimische Frage‘ in Europa. In María do Mar Castro Varela & Paul Mecheril (Hg.), Die Dämonisierung der Anderen. Rassismuskritik der Gegenwart (S. 21-39). Bielefeld: transcript.

Attia, Iman (2007). Kulturrassismus und Gesellschaftskritik. In Iman Attia (Hg.), Orient- und Islambilder. Interdisziplinäre Beiträge zu Orientalismus und antimuslimischem Rassismus (S. 5-28). Münster: Unrast.

Brandstetter, Bettina (2018). Die umstrittene Religionspluralität im Kindergarten. Elementarpädagogik im Zwischenraum. Österreichisches Religionspädagogisches Forum (ÖRF), 26(1), 7-14. https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/66/20

Brandstetter, Bettina (2022). Religious plurality in early childhood education. The kindergarten as a place for empowerment beyond binary codin. In Arniika Kuusisto (Ed.), Routledge International Handbook on the Place of Religion in Early Childhood Education (S. 507-518). London: Routledge.

Brandstetter, Bettina (2023). Die Migrationsandere und ihre Religion. Eine diskurssensible Erschließung kolonialer Differenzkonstruktionen. Österreichisches Religionspädagogisches Forum (ÖRF), 31(1), 87-105. https://oerf-journal.eu/index.php/oerf/article/view/372/328

Brandstetter, Bettina & Novakovits, David (2024). Religion, Rassismus und gruppenbezogene Menschenfeindlichkeit. In Franz Gmainer-Pranzl, Judith Gruber, Andreas Heuser, Klaus Hock, Claudia Jahnel & Anja Middelbeck-Varwick (Hg.), Handbuch Interkulturelle Theologie, Heidelberg (i. E.).

Brandstetter, Bettina; Reis, Oliver; Wenig, Eva & Yagdi, Senol (2021a). Nebeneinander ohne Konflikte. Die multiprofessionelle Struktur interreligiöser Lehrgemeinschaften. Pädagogische Horizonte (Themenheft »Die gesellschaftliche Erzeugung von religiös-weltanschaulicher Vielfalt), 4(1), 23-37. https://paedagogische-horizonte.at/index.php/ph/issue/view/6

Brandstetter, Bettina; Reis, Oliver; Wenig, Eva & Yagdi, Senol (2021b). Professionstypen in interreligiösen Lehrer*innenteams. Die Wiederkehr der Materialkerygmatik in der Religionsdidaktik. Pädagogische Horizonte (Themenheft »Die gesellschaftliche Erzeugung von religiös-weltanschaulicher Vielfalt«), 4(1), 39-54. https://paedagogische-horizonte.at/index.php/ph/issue/view/6

Castro Varela, María do Mar & Dhawan, Nikita (2015). Postkoloniale Theorie. Eine kritische Einführung. Bielefeld: transcript.

Freuding, Janosch (2022). Fremdheitserfahrungen und Othering. Ordnungen des „Eigenen“ und „Fremden“ in interreligiöser Bildung. Bielefeld: transcript.

Gruber, Judith (2023, 11. Oktober). Letting all Voices speak? Theologie Interkulturell und ihre de/kolonisierenden Repräsentationspolitiken [Paper Präsentation]. 10. Ulrich Winkler Lecture, Salzburg.

Kerner, Ina (2012). Postkoloniale Theorien. Zur Einführung. Hamburg: Junius.

Lingen-Ali, Ulrike & Mecheril, Paul (2016). Religion als soziale Deutungspraxis. Österreichisches Religionspädagogisches Forum (ÖRF), 24(2), 17-24.

Mbembe, Achille (2020). Kritik der schwarzen Vernunft (4. Auflage). Berlin: Suhrkamp.

Mecheril, Paul & Melter, Claus (2010). Gewöhnliche Unterscheidungen. Wege aus dem Rassismus. In Paul Mecheril, Maria do Mar Castro Varela, Inci Dirim, Yasemin Karakasoglu & Claus Melter (Hg.), Migrationspädagogik (S. 150-178). Weinheim: Beltz.

Mecheril, Paul & Scherschel, Karin (2007). Rassismus. In Jürgen Straub, Arne Weidemann & Doris Weidemann (Hg.), Handbuch interkulturelle Kommunikation und Kompetenz (S. 551-564). Heidelberg & Berlin: J.B. Metzler.

Mecheril, Paul & Thomas-Olalde, Oscar (2021). Religion als Differenzierungsoption. Die Identifikation migrationsgesellschaftlicher Anderer. In Bernhard Grümme, Thomas Schlag & Norbert Ricken (Hg.), Heterogenität. Eine Herausforderung für Religionspädagogik und Erziehungswissenschaft (S. 109-123). Stuttgart: Kohlhammer.

Nausner, Michael (2020). Wer darf dazugehören? Anstöße Postkolonialer Theologie im Kontext der Migration. In Britta Konz, Bernhard Ortmann & Christian Wetz (Hg.), Postkolonialismus, Theologie und die Konstruktion des Anderen. Erkundungen in einem Grenzgebiet (S. 23-45). Leiden: Brill.

Riegel, Christine (2016) Bildung - Intersektionalität - Othering. Pädagogisches Handeln in widersprüchlichen Verhältnissen. Bielefeld: transcript.

Said, Edward W. (1981). Covering Islam. How the media and the experts determine how we see the rest of the world. London: Routledge & Kegan Paul.

Said, Edward W. (2009). Orientalismus. Frankfurt a.M.: Fischer.

Spivak, Gayatri Chakravorty (1994). Bonding in Difference. In Alfred Arteaga (Ed.) An Other Tongue. Nation and Ethnicity in the Linguistic Borderlands (S. 273-285). Durham, NC: Duke Univ. Press.

Tezcan, Levent (2014). Das Subjekt im Migrationsdiskurs. In Paul Mecheril (Hg.). Subjektbildung. Interdisziplinäre Analysen (S. 199-220). Bielefeld: transcript.

Downloads

Published

2024-07-25