The "Digital Teaching House for Protestant Religious Education" in teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20377/rpb-308

Keywords:

Digital religious education, Dialogue, inter-religious learning, E-Learning, culture of dialogue, religious teachers, university education of teacher

Abstract

Digitality opens up new ways of learning about and from religion in religious education. Since religious education teachers are central actors in the creation and use of digital learning paths, it is necessary that they come into contact with them already in the university phase, try them out and reflect on them from a didactic perspective. The article reports on the use of the Digital Teaching House for Protestant religious education in teacher training. This Teaching House is an interactive digital learning environment to promote the interreligious dialogue competence of pupils for use in religious education at secondary level. It is a virtual meeting house based on a culture of dialogue, in which learners can discover figures, spaces and content for interreligious dialogue in a self-directed way. On the other hand, they are guided to theologise and write dialogue through tasks and dialogue videos. The article presents theoretical backgrounds, concrete implementations and students' reflections on their learning experiences.

References

Bohm, David (1998). Der Dialog. Das offene Gespräch am Ende der Diskussionen. Stuttgart: Klett Cotta.

Buber, Martin (2019). Elemente des Zwischenmenschlichen. In Martin Buber Werkausgabe (Hg.), Schriften über das dialogische Prinzip (Band 4) (S. 212-227). Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus. https://doi.org/10.14315/9783641248536-013 DOI: https://doi.org/10.14315/9783641248536-013

Hartkemeyer, Martina; Hartkemeyer Johannes F. & Hartkemeyer, Tobias (2015). Dialogische Intelligenz. Aus dem Käfig des Gedachten in den Kosmos des gemeinsamen Denkens. Frankfurt am Main: Info3-Verlag.

Hartkemeyer, Martina; Hartkemeyer, Johannes F. & Dhority, L. Freeman (1998). Miteinander Denken. Das Geheimnis des Dialogs. Stuttgart: Klett-Cotta.

Isaacs, William (2011). Dialog als Kunst gemeinsam zu denken. Die neue Kommunikationskultur in Organisationen. Gevelsberg: EHP.

Kirchenamt der EKD (2022). Evangelischer Religionsunterricht in der digitalen Welt. Ein Orientierungsrahmen. Hannover. Abgerufen von https://www.ekd.de/digitalisierung-religionsunterricht-71588.htm [27.10.2023].

Meyer, Karlo (2019). Grundlagen interreligiösen Lernens. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. https://doi.org/10.13109/9783666720062 DOI: https://doi.org/10.13109/9783666720062

Schlag, Thomas & Nord, Ilona (2021). Religion, digitale. Das wissenschaftlich-religionspädagogische Lexikon im Internet. https://doi.org/10.23768/wirelex.Religion_digitale.200879

Staatsinstitut für Schulqualität und Bildungsforschung München (BStMUK/ISB) (2014) LehrplanPLUS Bayern. Abgerufen von https://www.lehrplanplus.bayern.de [27.10.2023].

Stöcklin, Nando (2018). Vielfältige Möglichkeiten von Gamification. Framework zur Kategorisierung von Gamification-Ansätzen im Bildungskontext. In Thorsten Junge, Claudia Schumacher und Dennis Clausen (Hg.), Digitale Spiele im Diskurs (S. 1-14). Hagen: Fernuniversität Hagen. Abgerufen von https://www.fernuni-hagen.de/bildungswissenschaft/bildung-medien/medien-im-diskurs/digitale-spiele.shtml [27.10.2023].

Tulodziecki, Gerhard (2012). Medienpädagogische Kompetenz und Standards in der Lehrerbildung. In Renate Schulz-Zander, Birgit Eickelmann, Heinz Moser, Horst Niesyto & Petra Grell (Hg.), Jahrbuch Medienpädagogik 9 (271 – 297). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-531-94219-3_13 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-94219-3_13

Tulodziecki, Gerhard & Grafe, Silke (2020). Kompetenzerwartungen an Lehrpersonen und Professionalisierung angesichts von Mediatisierung und Digitalisierung. Zeitschrift MedienPädagogik, 37, 265–281. https://doi.org/10.21240/mpaed/37/2020.07.14.X DOI: https://doi.org/10.21240/mpaed/37/2020.07.14.X

Willems, Joachim (2011). Interreligiöse Kompetenz. Theoretische Grundlagen – Konzeptualisierungen - Unterrichtsmethoden. Wiesbaden: VS Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92912-5 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-92912-5

Downloads

Published

2024-03-26