Research in Religious Didactics and its Designs
The Findings of a Delphi-Study among German-Speaking Scholars
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-170Keywords:
Research Design, Religious Education, Delphi Study, Methodology, Research Area, Reference Theory, Philosophy of ScienceAbstract
After various preliminary works for the development of a model of research designs for religious didactics had been carried out in the past three years, the authors conducted a Delphi study in the German-speaking countries, in which the community of religious education was surveyed with regard to this model or research designs and seven potential research formats. In this article, after an introduction to the understanding of research designs and the methodology of this study, the main results of this first round of the Delphi study are presented and discussed. All in all, this model of research designs for religious didactics including the seven examples has met with widespread approval. Based on feedback in detail, this study may contribute to a continuation of the basic discussion on research designs in religious didactics.
References
Balzer, Wolfgang (1997). Die Wissenschaft und ihre Methoden. Grundsätze der Wissenschaftstheorie. Ein Lehrbuch. Freiburg: Karl Alber.
Bayrhuber, Horst; Harms, Ute; Muszynski, Bernahrd; Ralle, Bernd; Rothgangel, Martin; Schön, Lutz-Helmut; Vollmer, Helmut J. & Weigand, Hans-Georg (Hg.) (2012). Formate Fachdidaktischer Forschung. Empirische Projekte – historische Analysen – theoretische Grundlegungen. Münster: Waxmann.
Cohen, Jacob (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hoboken: Taylor and Francis.
Cuhls, Kerstin (2019). Die Delphi-Methode – eine Einführung. In Marlen Niederberger & Ortwin Renn (Hg.), Delphi-Verfahren in den Sozial- und Gesundheitswissenschaften. Konzept, Varianten und Anwendungsbeispiele (S. 3–31). Wiesbaden: Springer VS.
Englert, Rudolf (1995). Wissenschaftstheorie der Religionspädagogik. In Hans-Georg Ziebertz & Werner Simon (Hg.), Bilanz der Religionspädagogik (S. 147–174). Düsseldorf: Patmos.
Gesellschaft für Fachdidaktik [GFD] (2015). Formate Fachdidaktischer Forschung: Definition und Reflexion des Begriffs. Abgerufen von: http://www.fachdidaktik.org/wordpress/wp-content/uploads/2015/09/GFD-Positionspapier-18-Formate-Fachdidaktischer-Forschung.pdf
Gorghiu, Laura M.; Gorghiu, Gabriel; Olteanu, Radu L.; Dumitrescu, Crinela; Suduc, Ana-Maria & Bizoi, Mihai (2013). Delphi Study – A comprehensive method for outlining aspects and approaches of modern science education. Procedia –Social and Behavioral Sciences, 83, 535–541.
Häder, Martin (2014). Delphi-Befragungen. Ein Arbeitsbuch. Wiesbaden: Springer VS.
Hermanns, Jolanda & Thomanek, Oksana (2020). A Delphi study on the school-related content knowledge in organic chemistry. RISTAL – Research in Subject-matter Teaching and Learning, 3, 145–165. https://doi.org/10.23770/rt1835
Hoyningen-Huene, Paul (1989). Die Wissenschaftsphilosophie Thomas S. Kuhns. Rekonstruktion und Grundlagenprobleme. Braunschweig: Vieweg.
Kalloch, Christina; Leimgruber, Stephan & Schwab, Ulich (2014). Lehrbuch der Religionsdidaktik. Für Studium und Praxis in ökumenischer Perspektive (3. Auflage). Freiburg: Herder.
Kuhn, Thomas S. (1991). Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Kunina-Habenicht, Olga; Lohse-Bossenz, Hendrik; Kunter, Mareike; Dicke, Theresa; Förster, Doris; Gößling, Jill; Schulze-Stocker, Franziska; Schmeck, Annett; Baumert, Jürgen; Leutner, Detlev & Terhart, Ewald (2012). Welche bildungswissenschaftlichen Inhalte sind wichtig in der Lehrerbildung? – Ergebnisse einer Delphi-Studie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 15(4), 649–682.
Leimgruber, Stephan & Ziebertz, Hans-Georg (2010). Religionsdidaktik als Wissenschaft. In Georg Hilger, Stephan Leimgruber & Hans-Georg Ziebertz. Religionsdidaktik. Ein Leitfaden für Studium, Ausbildung und Beruf (S. 29–40). München: Kösel.
Masterman, Margaret (1970). The Nature of Paradigm. In Imre Lakatos & Alan Musgrave (Eds.), Criticism and the Growth of Knowledge (pp. 59–89). Cambridge: University Press.
Mittelstraß, Jürgen (2007). Methodische Transdisziplinarität – Mit der Anmerkung eines Naturwissenschaftlers. Aufgerufen von: https://leibniz-institut.de/archiv/mittelstrass_05_11_07.pdf [12.8.2021].
Niederberger, Marlen & Renn, Ortwin (Hg.) (2019). Delphi-Verfahren in den Sozial- und Gesundheitswissenschaften. Konzept, Varianten und Anwendungsbeispiele. Wiesbaden: Springer VS.
Philipp, Laura (2020). Vergleichende Forschung in der Religionsdidaktik. Theo-Web, 19(1), 69–84.
Riegel, Ulrich (2019). Religionspädagogik als wissenschaftliche Disziplin. In Benedikt Göcke (Hg.), Die Wissenschaftlichkeit der Theologie. Katholische Disziplinen und ihre Wissenschaftstheorien (S. 245–27). Münster: Aschendorff.
Riegel, Ulrich & Rothgangel, Martin (2020). Das „Format fachdidaktischer Forschung“ als heuristischer Begriff und seine religionsdidaktische Bedeutung. Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik, 19(1), 2–16. https://doi.org/10.23770/tw0118
Riegel, Ulrich & Rothgangel, Martin (2021a). Formate Religionsdidaktischer Forschung. In Ulrich Kropač & Ulrich Riegel (Hg.), Handbuch Religionsdidaktik (S. 537–546). Kohlhammer: Stuttgart.
Riegel, Ulrich & Rothgangel, Martin (2021b). Formate religionsdidaktischer Forschung. Österreichisches Religionspädagogisches Forum, 29(1), 45–60. https://doi.org/10.25364/10.29:2021.1.4
Riegel, Ulrich & Rothgangel, Martin (2021c). Research Designs of Subject-Matter Teaching and Learning. RISTAL – Research in Subject-matter Teaching and Learning, 4, 1–17. https://doi.org/10.23770/RT1840
Rothgangel, Martin (2014). Was ist Religionspädagogik? Eine wissenschaftstheoretische Orientierung. In Martin Rothgangel, Gottfried Adam & Rainer Lachmann (Hg.), Religionspädagogisches Kompendium (8. Auflage) (S. 16–36). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Rothgangel, Martin (2020). 17 Fachdidaktiken im Vergleich. In Martin Rothgangel, Ulf Abraham, Horst Baryhuber, Volker Frederking, Werner Jank & Helmut J. Vollmer (Hg.), Lernen im Fach und über das Fach hinaus. Bestandsaufnahmen und Forschungsperspektiven aus 17 Fachdidaktiken im Vergleich (S. 469–577). Münster: Waxmann.
Rothgangel, Martin & Riegel, Ulrich (2020). Auf dem Weg zu Formaten religionsdidaktischer Forschung. Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik, 19(1), 192–212. https://doi.org/10.23770/tw0128
Rothgangel, Martin & Riegel, Ulrich (2021). Research designs in ‘religious didactics’. British Journal of Religious Education. https://doi.org/10.1080/01416200.2021.1887083
Sajak, Clauß P. (2012). Einführung in die Religionspädagogik. In Clauß P. Sajak (Hg.), Praktische Theologie (S. 65–119). Paderborn: Schöningh.
Schröder, Bernd (2012). Religionspädagogik. Tübingen: Mohr Siebeck.
Schröder, Bernd (2020). Historische Forschung in der Religionsdidaktik. Theo-Web, 19(1), 31–52. https://doi.org/10.23770/tw0120
Schurz, Gerhard (2011). Einführung in die Wissenschaftstheorie (3. Auflage). Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Schweitzer, Friedrich (2006). Religionspädagogik. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus.
Woppowa, Jan (2018). Religionsdidaktik. Paderborn: utb.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal for Religion in Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.