Cultural education as a point of reference for a transdisciplinary networked teacher training for RE
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-316Keywords:
cultural education, teacher training, professionalization, religious educationAbstract
Improving the coherence between the subjects in academic teacher training for RE is a challenge at many universities. There is also a lack of school-related perspectives in the teaching content. This sometimes leads to students acquiring isolated knowledge that they can only adapt to a limited extent for teaching purposes. The article presents findings from a research and development project at the University of Bamberg that focused on the transdisciplinary networking of RE degree programmes as part of a large-scale project to improve teacher training. To this end, ‘Cultural education’ formed the reference point for research-based innovation measures.
References
Bauer, Benjamin; Beuter, Katharina; Lindner, Konstantin; Hlukhovych, Adrianna & Vogt, Sabine (2018). Kulturbezogene Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In Adrianna Hlukhovych, Benjamin Reiter, Katharina Beuter, Konstantin Lindner & Sabine Vogt (Hg.), Kultur und kulturelle Bildung. Interdisziplinäre Verortungen – Lehrerinnen- und Lehrerbildung – Perspektiven für die Schule (S. 13–36). Bamberg: UBP. https://doi.org/10.20378/irbo-52608
Baumert, Jürgen & Kunter, Mareike (2011). Das Kompetenzmodell von COACTIV. In Mareike Kunter, Jürgen Baumert, Werner Blum, Uta Klusmann, Stefan Krauss & Michael Neubrand (Hg.), Professionelle Kompetenz von Lehrkräften. Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV (S. 29–52). Münster: Waxmann.
Baumert, Jürgen; Stanat, Petra & Demmrich, Anke (2001). PISA 2000: Untersuchungsgegenstand, theoretische Grundlagen und Durchführung der Studie. In Jürgen Baumert, Eckhard Klieme, Michael Neubrand, Manfred Prenzel, Ulrich Schiefele, Wolfgang Schneider, Petra Stanat, Klaus-Jürgen Tillmann & Manfred Weiß (Hg.), PISA 2000. Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich (S. 15–68). Opladen: Leske + Budrich. https://doi.org/10.1007/978-3-322-83412-6
Boschki, Reinhold; Schweitzer, Friedrich & Ulfat, Fahimah (2020). Religion in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In Colin Cramer, Johannes König, Martin Rothland & Sigrid Blömeke (Hg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 524–533). Klinkhardt: utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-063
Cramer, Colin (2020). Meta-Reflexivität in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In Colin Cramer, Johannes König, Martin Rothland & Sigrid Blömeke (Hg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 204–214). Klinkhardt: utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-024
Freuding, Janosch (2017). Maps and Landscapes of Meaning. Othering, Transculturality and ‘Lebenswelt’ in Interreligious Learning. In Arniika Kuusisto & Liam Gearon (Eds.), Value Learning Trajectories: Theory, Method, Context (S. 55–66). Münster: Waxmann.
Freuding, Janosch (2022). Fremdheitserfahrungen und Othering. Ordnungen des „Eigenen“ und „Fremden“ in interreligiöser Bildung. Bielefeld: Transcript. https://doi.org/10.14361/9783839460436
Gärtner, Claudia (2015). Religionsunterricht – ein Auslaufmodell? Begründungen und Grundlagen religiöser Bildung in der Schule. Paderborn: Schöningh.
Geertz, Clifford (2012). Dichte Beschreibung. Beiträge zum Verstehen kultureller Systeme. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
Hellmann, Katharina; Ziepprecht, Kathrin; Baum, Michael; Glowinski, Ingrid; Grospietsch, Finja; Heinz, Tobias; Manasnek, Nicole & Wehner, Antje (2021). Kohärenz, Verzahnung und Vernetzung. Ein Angebots-Nutzungs-Modell für die hochschulische Lehrkräftebildung. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 14(2), 311–332.
Hlukhovych, Adrianna; Lindner, Konstantin & Vogt, Sabine (2020). Kulturelle Bildung an einem (Themen-)Tag. Ein Format für Studierende und Lehrkräfte. Journal für LehrerInnenbildung, 20(4), 96–102. https://doi.org/10.35468/jlb-04-2020-09
König, Johannes (2020). Kompetenzorientierter Ansatz in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. In Colin Cramer, Johannes König, Martin Rothland & Sigrid Blömeke (Hg.), Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 163–171). Klinkhardt: utb. https://doi.org/10.35468/hblb2020-019
König, Klaus (2012). Mehr Religion. Die Bedeutung der Religionskultur für den Religionsunterricht. In Ulrich Kropač & Georg Langenhorst (Hg.), Religionsunterricht und der Bildungsauftrag der öffentlichen Schulen. Begründung und Perspektiven des Schulfaches Religionslehre (S. 98–112). Babenhausen: LUSA.
Kropač, Ulrich (2012). Religion und Rationalität. Eine ungewöhnliche Allianz im religionspädagogischen Legitimationsdiskurs. In Ulrich Kropač & Georg Langenhorst (Hg.), Religionsunterricht und der Bildungsauftrag der öffentlichen Schulen. Begründung und Perspektiven des Schulfaches Religionslehre (S. 66–83). Babenhausen: LUSA.
Kropač, Ulrich unter Mitarb. v. Klaus König (2019). Religion – Religiosität – Religionskultur. Ein Grundriss religiöse Bildung in der Schule. Stuttgart: Kohlhammer.
Kruse, Leona; Wohlers, Katrin; Baum, Michael & Heinz, Tobias (2023). Kohärenz als Leitmotiv der Lehrkräftebildung. In Melanie Greiert, Thilo Kleickmann & Ilka Parchmann (Hg.), Lehramt mit Perspektive. Ansätze, Methoden und Forschungsergebnisse einer zukunftsorientierten Lehrkräftebildung (S. 39–57). Münster: Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830997917
Kühn, Claudia; Lindner, Konstantin & Scheunpflug, Annette (2021). Kultur in fachdidaktischen Lehrbüchern – eine diskursanalytische Perspektive auf Kultur in der Lehrerbildung. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 24(1), 41–65. https://doi.org/10.1007/s11618-020-00986-2
Kultusministerkonferenz (KMK) (2016). Ländergemeinsame inhaltliche Anforderungen für die Fachwissenschaften und Fachdidaktiken in der Lehrerbildung. Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 16.10.2008 i. d. F. vom 06.10.2016.
Liebendörfer, Michael (2018). Motivationsentwicklung im Mathematikstudium. Wiesbaden: Springer.
Lindner, Konstantin (2018). Der Beitrag des Religionsunterrichts zu kulturbezogener Bildung. Einordnungen und Perspektiven. In Adrianna Hlukhovych, Benjamin Reiter, Katharina Beuter, Kon-stantin Lindner & Sabine Vogt (Hg.), Kultur und kulturelle Bildung. Interdisziplinäre Verortungen – Lehrerinnen- und Lehrerbildung – Perspektiven für die Schule (S. 185–207). Bamberg: UBP. https://doi.org/10.20378/¬irbo-52608
Lindner, Konstantin (2022). Von Sinnbedürfnissen und Orientierungsperspektiven. Orte christlicher Erinnerung im Religionsunterricht erschließen. In Benjamin Reiter , Katharina Beuter, Adrianna Hlukhovych, Konstantin Lindner & Sabine Vogt (Hg.), Erinnerung und kulturelle Bildung. Interdis-ziplinäre Perspektiven auf Geschichtskultur und zukunftsfähiges schulisches Lernen (S. 179–198) Bamberg: UBP. https://doi.org/10.20378/irb-52549
Lindner, Konstantin & Simojoki, Henrik (2023). Meta-Reflexivität und religionspädagogischer Professionalisierungsdiskurs. Eine Einordnung. In Colin Cramer (Hg.), Meta-Reflexivität und Professionalität von Lehrpersonen. Theorieentwicklung und Forschungsperspektiven (S. 285–302). Münster: Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830998068
Paetsch, Jennifer et al. (2020). Ergebnisbericht zu den Befragungen von Studierenden mit fortgeschrittener Studiendauer. Bamberg: intern veröffentlichte Auswertung des Evaluationsteams des „Qualitätsoffensive Lehrerbildung“-Projekts WegE.
Reckwitz, Andreas (22011). Die Kontingenzperspektive der »Kultur«. Kulturbegriffe, Kulturtheorien und das kulturwissenschaftliche Forschungsprogramm. In Friedrich Jaeger & Jörn Rüsen (Hg.), Handbuch der Kulturwissenschaften. Themen und Tendenzen, Band 3, (S. 1–20). Stuttgart: Metzler.
Reiter, Benjamin & Lindner, Konstantin (2023). Die Förderung kultureller Lehrkräftebildung an der Universität. Perspektiven für das Studium der Geistes- und Kulturwissenschaften. In Benjamin Reiter, Adrianna Hlukhovych, Barbara Drechsel, Konstantin Lindner, Annette Scheinpflug, Sabina Vogt & Johannes Weber (Hg.), Kulturelle Bildung in Schule und Unterricht. Interdisziplinäre Perspektiven für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung (S. 13–36). Bamberg: UBP. https://doi.org/10.20378/irb-91182
Rothgangel, Martin; Abraham, Ulf; Bayrhuber, Horst; Frederking, Volker; Jank, Werner & Vollmer, Helmut J. (Hg.) (2020). Lernen im Fach und über das Fach hinaus. Bestandsaufnahmen und Forschungsperspektiven aus 17 Fachdidaktiken im Vergleich. Münster: Waxmann.
Schambeck, Mirjam (2012). Warum Religion Bildung braucht. Konsequenzen für religiöse Bildungsprozesse. In Ulrich Kropač & Georg Langenhorst (Hg.), Religionsunterricht und der Bildungsauftrag der öffentlichen Schulen. Begründung und Perspektiven des Schulfaches Religionslehre (S. 84–96). Babenhausen: LUSA.
Terhart, Ewald (2007). Strukturprobleme der Lehrerausbildung in Deutschland. In Andrea Óhidy, Ewald Terhart & József Zsolnai (Hg.), Lehrerbildung und Lehrerbildung. Praxis und Perspektiven der Lehrerausbildung in Deutschland und Ungarn (S. 51–65). Wiesbaden: VS Verlag.
Thompson, Christiane & Jergus, Kerstin (2014). Zwischenraum Kultur. Bildung aus kulturwissen-schaftlicher Sicht. In Florian von Rosenberg & Alexander Geimer (Hg.), Bildung unter Bedingungen kultureller Pluralität (S. 9–26). Wiesbaden: Springer.
Welsch, Wolfgang (2012). Was ist eigentlich Transkulturalität? In Dorothee Kimmich & Schamma Schadat (Hg.), Kulturen in Bewegung. Beiträge zur Theorie und Praxis der Transkulturalität (S. 25–40). Bielefeld: Transcript.
Zacharias, Wolfgang (2012). Pluralität und Praxisvielfalt Kultureller Bildung. In Hildegard Bock-horst, Vanessa-Isabelle Reinwand & Wolfgang Zacharias (Hg.), Handbuch Kulturelle Bildung (S. 708–713). München: kopaed. Abgerufen von https://www.kubi-online.de/artikel/pluralitaet-praxisvielfalt-kultureller-bildung [24.10.2023]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Konstantin Lindner
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.