Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Home
Announcements
online first
Archives
About
Profile
Editorial Board
Focus and Scope
Peer Review Process
Privacy Statement
Publication policies and Open Access/Copyright
Transparency and Open Data
Ethics Statement
Language Policy
Submissions
Book-Review
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 45 No. 1 (2022)
Vol. 45 No. 1 (2022)
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-2022-45-1
Published:
2022-02-17
Articles
Preface
Editorial Board
1-2
PDF (Deutsch)
Relevance of pedagogical competence for professional skills!?
Results of competence measurement of prospective teachers taking into account individual requirements
Carina Caruso, Andreas Seifert
3-15
PDF (Deutsch)
Simulation instead of Studying?
A Dialogue between Medical Education and Religious Education
Manfred Riegger, Thomas Rotthoff
17-25
PDF (Deutsch)
The Model of 'Elementarisierung' for Beginners of Teaching
A Proposal of Modification the 'Elementary Structures'
Iris Mandl-Schmidt
27-31
PDF (Deutsch)
Islamic theology of revelation read in terms of religious education
The scriptural prerequisites of a subject-centered and context-specific Qurʾānic didactics
Fatima Çaviş
33-44
PDF (Deutsch)
Subjective Theories of Religious Heterogeneity among Catholic Religious Education Teachers. An Exploratory Study
Matthias Gronover, David Ambiel, Ulrich Riegel, Malte Brügge-Feldhake, Sophia Jumpertz, Maximiliane Krämer, Reinhold Boschki
45-56
PDF (Deutsch)
Secret appointments between students and biblical narratives
A praise for the recognition of the fragile authority of biblical texts in religious education
David Novakovits
57-68
PDF (Deutsch)
Research in Religious Didactics and its Designs
The Findings of a Delphi-Study among German-Speaking Scholars
Ulrich Riegel, Martin Rothgangel
69-85
PDF (Deutsch)
“Alt-Right Christianity” as a Topic of Religious Education?
Religious Education in Times of Attacks on the Human Rights Consensus in Church and School
Jan-Hendrik Herbst
87-99
PDF (Deutsch)
Discovering new language words
Basic principles of heterogeneity-sensitive language education in religious education classes
Lena Tacke
101-110
PDF (Deutsch)
Book Reviews
Gojny, Tanja (2021). Schulgottesdienste in der Pluralität. Theoretische Grundlegung, konzeptionelle Bestimmungen und Handlungsorientierungen (Praktische Theologie heute 177). Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-037464-5. 638 Seiten.
Birgit Jeggle-Merz
111-112
PDF (Deutsch)
Grümme, Bernhard (2021). Praxeologie. Eine religionspädagogische Selbstaufklärung. Freiburg: Herder Verlag. ISBN 978-3-451-39049-4. 495 Seiten.
Claudia Gärtner
113-115
PDF (Deutsch)
Hofmann, Christina (2020). „Das fand ich wirklich ungerecht!“ Eine empirisch-religionspädagogische Studie zu jugendlichen Ungerechtigkeitserfahrungen im Kontext ethisch-religiöser Bildung (Religionspädagogische Bildungsforschung 6). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt. ISBN 978-3-7815-2405-7. 384 Seiten.
Vera Uppenkamp
117-119
PDF (Deutsch)
Lindner, Konstantin / Zimmermann, Mirjam (2021). Handbuch ethische Bildung. Religionspädagogische Fokussierungen. Tübingen: Mohr Siebeck. ISBN 978-3-8252-5604-3. 388 Seiten.
Simone Horstmann
121-122
PDF (Deutsch)
Mokrosch, Reinhold / Naurath, Elisabeth / Wenger, Michèle (Hg.) (2020). Antisemitismusprävention in der Grundschule – durch religiöse Bildung. Osnabrück: Universitätsverlag Osnabrück. Göttingen: V&R Unipress. ISBN 978-3-8471-0156-7. 361 Seiten.
Juliane Ta Van
123-124
PDF (Deutsch)
Ratzke, Christian (2021). Hochschuldidaktisches Interreligiöses Begegnungslernen. Eine empirisch-explorative Studie zum Potenzial interreligiöser Kompetenzentwicklung in der Ausbildung von Ethik- und Religionslehrer_innen (Internationale Hochschulschriften 686). Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4415-7. 260 Seiten
Norbert Brieden
125-127
PDF (Deutsch)
Sorg, Petra (2020). Religionsunterricht im globalisierten Klassenzimmer. Positionierungen von Lernenden im multireligiösen Kontext beruflicher Schulen. Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4133-5. 344 Seiten.
Matthias Gronover
129-131
PDF (Deutsch)
Ulfat, Fahimah / Ghandour, Ali (Hg.) (2020). Islamische Bildungsarbeit in der Schule. Theologische und didaktische Überlegungen zum Umgang mit ausgewählten Themen im Islamischen Religionsunterricht. Wiesbaden: Springer VS. ISBN 978-3-658-26720-9. 316 Seiten.
Mehmet H. Tuna
133-134
PDF (Deutsch)
Verband katholischer Tageseinrichtungen für Kinder (KTK) – Bundesverband e.V. (Hg.) (2020). Vielfältige Teams. Die Religionszugehörigkeit von Fachkräften in katholischen Kitas. Freiburg: Verband katholischer Tageseinrichtungen für Kinder. ISBN 978-3-933383-45-7. 258 Seiten.
Agnes Wuckelt
135-136
PDF (Deutsch)
Language
English
Deutsch
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
ubplogo