Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Home
Announcements
online first
Archives
About
Profile
Editorial Board
Focus and Scope
Peer Review Process
Privacy Statement
Publication policies and Open Access/Copyright
Transparency and Open Data
Ethics Statement
Language Policy
Submissions
Book-Review
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 46 No. 1 (2023)
Vol. 46 No. 1 (2023)
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-2023-46-1
Published:
2023-09-20
Articles
Preface
Editorial Board
1-3
PDF (Deutsch)
Subject-specific Barriers of Pre-service RE Teachers in the Diagnosis of Student Competencies
A Qualitative Analysis of Students’ Diagnostic Reports on the Topic "Creation”
Annalena Sieveke, Gregor Taxacher, Claudia Gärtner, Alexander Unser
5-16
PDF (Deutsch)
Gifts, Artefacts and Cult Objects – ‚Zeugnislernen‘ as a Method of Interreligious Learning
Clauß Peter Sajak
17-26
PDF (Deutsch)
"Deliver us from evil..."
Religious education potential of a neglected petition of the Lord's Prayer in times of crisis
Claudia Gärtner
27-37
PDF (Deutsch)
Standard Works as Long-Term Memory for the Didactics of Religion.
On the relationship between descriptivity, normativity, and empiricism in selected textbooks
Ulrich Kropač
39-51
PDF (Deutsch)
Subject orientation under pressure:
New norms in (religious) pedagogy
Hans Mendl
53-64
PDF (Deutsch)
Religion Education and ‘weak’ Religious Education: Common Concerns
Leni Franken
65-77
PDF
Application of Artificial Intelligence in Religious Education: Possibilities, Limitations and Focal Points
Mariusz Chrostowski
79-95
PDF (Deutsch)
Virtual Exchanges as a Benefit for Religious Education Processes and Language-Awareness Religious Education?
An Evaluation of the Potentials and Challenges from a Religious Education Perspective
Lena Tacke
97-106
PDF (Deutsch)
Book Reviews
Ahme, Benjamin (2022). Internationalisierung in der Religionspädagogik. Methodologische Grundlagen und Diskursanalysen in international-vergleichender Perspektive. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft. Band 32. Paderborn: Brill/Schöningh. ISBN: 978-3-506-79623-3. 416 Seiten.
Sebastian Eck
107-108
PDF (Deutsch)
Brieden, Norbert (2022). Paradoxien entfalten und bearbeiten. Beobachtungen zu Differenzierungspraktiken in der Religionspädagogik. Religionspädagogik innovativ. Band 46. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-042478-4. 482 Seiten.
Simone Horstmann
109-111
PDF (Deutsch)
Abschlussbericht GEI (Januar 2023). Darstellungen der jüdischen Geschichte, Kultur und Religion in Schulbüchern des Landes Nordrhein-Westfalen. Leibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut. 476 Seiten.
Ariane Dihle
113-115
PDF (Deutsch)
Gronover, Matthias (2022). Religiöse Kompetenz als entschiedene Indifferenz. Eine Kritik am Beispiel des Religionsunterrichts an berufsbildenden Schulen. Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4444-7. 276 Seiten.
Johannes Heger
117-119
PDF (Deutsch)
Herbst, Jan-Hendrik (2022). Die politische Dimension des Religionsunterrichts. Religionspädagogische Reflexionen, interdisziplinäre Impulse und praktische Perspektiven. Brill/Schöningh. ISBN 978-3-506-79548-9. 641 Seiten.
Johannes Heger
121-123
PDF (Deutsch)
Isik, Tuba / Kamcili-Yildiz, Naciye (2023). Islamische Religionsdidaktik – Ein Leitfaden für Unterricht und Studium. Paderborn: Brill/Schöningh. ISBN 978-3-8252-5816-0. 237 Seiten.
Darjusch Bartsch
125-126
PDF (Deutsch)
Riegel, Ulrich / Zimmermann, Mirjam (2022). Evaluation des konfessionell-kooperativen Religionsunterrichts in Nordrhein-Westfalen. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-043134-8. 333 Seiten.
Jonas Maximilian Hüster
127-129
PDF (Deutsch)
Roloff, Carola / Knauth, Thorsten (Hg.) (2023). Buddhistischer Religionsunterricht - Bestandsaufnahme und Perspektiven. Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4666-3. 248 Seiten.
Susanne Schröder
131-133
PDF (Deutsch)
Roose, Hanna (2022). Rahmungen konfessionellen Religionsunterrichts. Reihe Religionsunterricht innovativ. Band 49. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN: 978-3-17-042480-7. 286 Seiten.
Dominik Helbling
135-137
PDF (Deutsch)
Roose, Hanna (2022). Evangelische Schulen zwischen Bekenntnisorientierung und Öffnung für alle. Münster: Waxmann-Verlag. ISBN 978-3-8309-4535-2. 261 Seiten.
Matthias Korten
139-141
PDF (Deutsch)
Rothenbusch, Nina (2021). Studentische Rollenkonzepte im Praxistest. Einflussfaktoren und Entwicklungsverläufe. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-041640-6. 408 Seiten.
Daniel Bertram
143-144
PDF (Deutsch)
Wanckel, Katharina (2022). Wie Religionslehrkräfte von ihrem Religionsunterricht erzählen. Orientierungen angesichts von Umbruchssituationen. Religionspädagogik innovativ 51. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-042482-1. 330 Seiten.
Eva Stögbauer-Elsner
145-146
PDF (Deutsch)
Weidlich, Laura (2022). Transnationale Forschung in der Historischen Religionspädagogik. Eine Perspektiverweiterung der Komparatistik an Fallbeispielen religiöser Bildung in Frankreich. Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft. Band 30. Paderborn: Brill/Schöningh. ISBN: 978-3-506-79512-0. 294 Seiten.
Petra Juen
147-148
PDF (Deutsch)
Language
English
Deutsch
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
ubplogo