Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Home
Announcements
online first
Archives
About
Profile
Editorial Board
Focus and Scope
Peer Review Process
Privacy Statement
Publication policies and Open Access/Copyright
Transparency and Open Data
Ethics Statement
Language Policy
Submissions
Book-Review
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 44 No. 1 (2021)
Vol. 44 No. 1 (2021)
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-2021-44-1
Published:
2021-05-05
Articles
Preface
AKRK Board
1
PDF (Deutsch)
Preface
Editorial Board
3-6
PDF (Deutsch)
Professionalisation in RE Teacher Education
Historical and Conceptual Perspectives
Henrik Simojoki, Julia Henningsen
7-14
PDF (Deutsch)
Relevance of casework
Ideas to support the professional development of prospective teachers in internships.
Carina Caruso, Jan Woppowa
15-23
PDF (Deutsch)
Learning from classroom videos?
Essentials and empirical findings in teacher education and professional development
Alexander Gröschner
25-36
PDF (Deutsch)
Functional equivalence of spirituality and beliefs in religion teachers
A contribution form the perspective of pedagogical professional research
Matthias Gronover
37-45
PDF (Deutsch)
What teachers in cooperative RE think about to take a stand and to take perspective as a requirement for the teacher in a denominational-cooperative learning settings
Mirjam Zimmermann, Ulrich Riegel, Benedict Totsche, Steffi Fabricius
47-57
PDF (Deutsch)
Interreligious learning with biographies
"Role models" between non-specific integration and specific strangeness
Stefanie Lorenzen
59-66
PDF (Deutsch)
Sharing Heritage: Bible and Quran
An Intertextual Reading of Miriam – Mary – Maryam.
Julia Bubenheim
67-76
PDF (Deutsch)
Vulnerable Situations in the Classroom
Ina ter Avest
77-84
PDF
Book Reviews
AK Religionslehrer_innen im ITP (2020). Künstliche Intelligenz oder kritische Vernunft. Wie Denken und Lernen durch die Digitalisierung grundlegend verändert werden. Münster: Edition ITP-Kompass. ISBN 978-3981984545. 144 Seiten.
Lena Tacke
85-86
PDF (Deutsch)
Benk, Andreas (Hg.) (2019). Globales Lernen. Bildung unter dem Leitbild weltweiter Gerechtigkeit. Ostfildern: Matthias Grünewald Verlag. ISBN: 978-3-7867-3200-6. 230 Seiten.
Gudrun Spahn-Skrotzki
87-88
PDF (Deutsch)
Brandstetter, Bettina (2020). Kulturen, Religionen und Identitäten aushandeln. Elementarpädagogik zwischen Homogenisierung und Pluralisierung (Interreligiöse und interkulturelle Bildung im Kindesalter 9). Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4139-2. 268 Seiten.
Helena Stockinger
89-90
PDF (Deutsch)
Dressler, Bernhard (2020). Religion verstehen. Beiträge zur Religionshermeneutik und zu religiöser Bildung. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-038162-9. 264 Seiten.
Ulrich Kropac
91-92
PDF (Deutsch)
Kling-Witzenhausen, Monika (2020). Was bewegt Suchende? Leutetheologien – empirisch-theologisch untersucht (Praktische Theologie heute 176). Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-038918-2. 320 Seiten.
Stefan Gärtner
93-94
PDF (Deutsch)
Knauth, Thorsten / Weiße, Wolfram (Hg.) (2020). Ansätze. Kontexte und Impulse zu dialogischem Religionsunterricht. Münster: Waxmann. ISBN: 978-3-8309-4213-9. 415 Seiten.
Jan Woppowa
95-96
PDF (Deutsch)
Kraml, Martina / Sejdini, Zekirija / Bauer, Nicole / Kolb, Jonas (2020). Konflikte und Konfliktpotentiale in interreligiösen Bildungsprozessen. Empirisch begleitete Grenzgänge zwischen Schule und Universität. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-035490-6. 245 Seiten.
Joachim Willems
97-98
PDF (Deutsch)
Schori, Kurt (2020). Glaubensüberlieferungen verstehen. Eine Einführung in den Fachbereich der Religionen und in die Didaktik der heiligen Schriften. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-037687-8. 250 Seiten.
Fatima Cavis
99-100
PDF (Deutsch)
Lorenzen, Stefanie (2020). Entscheidung als Zielhorizont des Religionsunterrichts? Religiöse Positionierungsprozesse aus der Perspektive junger Erwachsener (Praktische Theologie heute 174). Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-038154-4. 362 Seiten.
Rudolf Englert
101-102
PDF (Deutsch)
Lüdtke, Antonia (2020). Confessional Gap. Konfessionalität und Religionsunterricht denken. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-038877-2. 440 Seiten.
Clauß Peter Sajak
103-104
PDF (Deutsch)
Möller, Rainer / Sajak, Clauß Peter (Hg.) (2020). Religionspädagogik für Erzieherinnen. Ein ökumenisches Arbeitsbuch. Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-036420-2. 274 Seiten.
Katrin Petri
105-106
PDF (Deutsch)
Roggenkamp, Antje / Hartung, Verena M. (2020). Theologisieren mit eigenen Gottesbildern. Brüche und Spannungen in Gottesdarstellungen von Kindern und Jugendlichen. Berlin: LIT Verlag. ISBN 978-3-643-14537-6. 188 Seiten.
Damaris Knapp
107-108
PDF (Deutsch)
Tuna, Mehmet H. (2020). Islamische Religionslehrer*innen auf dem Weg zur Professionalisierung (Studien zur islamischen Theologie und Religionspädagogik). Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4086-9. 315 Seiten.
Carina Caruso
109-110
PDF (Deutsch)
Wagerer, Wolfgang (2019). Zum Hören ermutigen. Identitätskonstruktionen in Begegnung mit biblischen Texten (Religionspädagogik innovativ 31). Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-034890-5. 348 Seiten.
Kristin Konrad
111-112
PDF (Deutsch)
Wissner, Golde / Nowack, Rebecca / Schweitzer, Friedrich / Boschki, Reinhold / Gronover, Matthias (Hg.) (2020). Jugend – Glaube – Religion II: Neue Befunde – vertiefende Analysen – didaktische Konsequenzen. Münster: Waxmann. ISBN 978-3-8309-4155-2. 346 Seiten.
Alexander Unser
113-114
PDF (Deutsch)
Wolst, Laura (2020). Lernen mit Religionen. Kooperationen zwischen evangelischem und islamischem Religionsunterricht aus Schülerinnen- und Schülerperspektive (Religionspädagogik innovativ 32). Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-036418-9. 323 Seiten.
Uta Pohl-Patalong
115-116
PDF (Deutsch)
Language
English
Deutsch
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
ubplogo