Skip to main content
Skip to main navigation menu
Skip to site footer
Open Menu
Home
Announcements
online first
Archives
About
Profile
Editorial Board
Focus and Scope
Peer Review Process
Privacy Statement
Publication policies and Open Access/Copyright
Transparency and Open Data
Ethics Statement
Language Policy
Submissions
Book-Review
Contact
Search
Register
Login
Home
/
Archives
/
Vol. 45 No. 2 (2022): Special Issue "Three Decades of Cooperative Religious Education: Summary and Perspectives"
Vol. 45 No. 2 (2022): Special Issue "Three Decades of Cooperative Religious Education: Summary and Perspectives"
DOI:
https://doi.org/10.20377/rpb-2022-45-2
Published:
2022-05-11
Articles
Preface
Editorial Board
1-4
PDF (Deutsch)
The discussion about denominational-cooperative religious education from 1993 until today
A historical reconstruction using the example of Lower Saxony
Bernd Schröder
5-17
PDF (Deutsch)
Models of Cooperative RE in Schleswig-Holstein, Lower Saxony, Baden-Württemberg, North Rhine-Westphalia and Hesse
A Comparative Analysis
Clauß Peter Sajak
19-31
PDF (Deutsch)
Quality Criteria for Cooperative Religious Education
David Käbisch, Jan Woppowa
33-45
PDF (Deutsch)
Confessional Cooperation and Religious Education for All 2.0
A Comparison
Jochen Bauer
47-59
PDF (Deutsch)
Organizing denominational Religious Education at the local level
A bottom-up approach to the complexity of collaborative organizational practices at vocational schools
Henrik Simojoki, Konstantin Lindner, Laura Pflaum, Magdalena Endres
61-73
PDF (Deutsch)
With denominational cooperation to the „Abitur“?
A model project in religious education at the vocational high school in Baden-Württemberg
Simone Hiller, Hanne Schnabel-Henke
75-87
PDF (Deutsch)
Findings on Learning and Learning Effect in Cooperative Religious Education
Mirjam Zimmermann, Ulrich Riegel
89−105
PDF (Deutsch)
Investigating cooperative religious education empirically
A review of existing designs, methods, and instruments
Ulrich Riegel, Friedrich Schweitzer
107-120
PDF (Deutsch)
Cooperative Formats in Religious Education beyond Christianity
Friedrich Schweitzer, Reinhold Boschki, Fahimah Ulfat
121-133
PDF (Deutsch)
Giving Space for Religious Plurality
Chances and Challenges of an Interreligious Teacher Training for Religious Education. The Example of the University College of Teacher Education of Christian Churches in Austria
Elif Medeni, Alfred Garcia Sobreira-Majer, Thomas Krobath
135-150
PDF (Deutsch)
The discussion on denominational cooperative religious education
Conclusion and outlook
Ulrich Riegel, Reinhold Boschki, Friedrich Schweitzer, Fahimah Ulfat
151-159
PDF (Deutsch)
Book Reviews
Büttner, Gerhard / Reis, Oliver (2020). Modelle als Wege des Theologisierens. Religionsunterricht besser planen und durchführen. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. ISBN 978-3-525-70300-7. 292 Seiten.
Lukas Ricken
161-162
PDF (Deutsch)
Çaviş, Fatima (2021). Den Koran verstehen lernen. Perspektiven für die hermeneutisch-theologische Grundlegung einer subjektorientierten und kontextbezogenen Korandidaktik. Paderborn: Ferdinand Schöningh. ISBN 978-3-506-76041-8. 227 Seiten.
Said Topalović
163-164
PDF (Deutsch)
Englert, Rudolf / Eck, Sebastian (2021). R-A-D-E-V. Religionsunterrichtliche Lehrstücke im Praxistest. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. ISBN 978-3-7815-2448-4. 234 Seiten.
Hans Mendl
165-167
PDF (Deutsch)
Henningsen, Julia (2022). Repräsentationen des Globalen Südens im evangelischen Religionsbuch. Eine Thematische Diskursanalyse vor dem Horizont postkolonialer Theorien (Religionspädagogik in pluraler Gesellschaft 29). Paderborn: Brill Schöningh. ISBN 978-3-506-79357-7. 356 Seiten.
Bernd Ziegler
169-170
PDF (Deutsch)
Hilpert, Anne (2021). Tanz im Dazwischen. Neuformulierung einer performativen Religionsdidaktik (Religionspädagogik innovativ 36). Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-039648-7. 346 Seiten.
Silke Leonhard
171-172
PDF (Deutsch)
Riegel, Ulrich (2021). Das Wunderverständnis von Kindern und Jugendlichen. Theoretische Klärungen – empirische Befunde – didaktische Konsequenzen (Religionspädagogik innovativ 41). Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-041046-6.190 Seiten.
Hanna Roose
173-174
PDF (Deutsch)
Simojoki, Henrik / Schweitzer, Friedrich / Hennings, Julia / Mautz, Jana-Raissa (2021). Professionalisierung des Religionslehrerberufs. Analysen im Schnittfeld von Lehrerbildung, Professionswissen und Professionalisierung. Paderborn: Brill/Schöningh. ISBN 978-3-506-76056-2. 619 Seiten.
Antje Roggenkamp
175-178
PDF (Deutsch)
Skjoldli, Jane (2021). World Youth Day. Religious Interaction at a Catholic Festival. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. ISBN 978-3-525-55455-5. 308 Seiten.
Janieta Bartz
179-180
PDF (Deutsch)
Uppenkamp, Vera (2021). Kinderarmut und Religionsunterricht. Armutssensibilität als religionspädagogische Herausforderung (Religionspädagogik innovativ 42). Stuttgart: Kohlhammer. ISBN 978-3-17-041060-2. 433 Seiten.
Rebekka Burke
181-183
PDF (Deutsch)
Language
English
Deutsch
Information
For Readers
For Authors
For Librarians
ubplogo